Andebu Venstres program

Med tittelen “Bra å bo i Andebu” presenterer vi Andebu Venstres program for kommunestyrevalget 2007. Programmet er delt inn i seks hovedområder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hele programmet finner du nedenfor.

logo for valget

Innledning
Kommunens visjon er at det skal være bra å bo i Andebu, og det stiller vi oss bak!
For å oppnå dette vil Venstre at Andebu skal bestå som egen kommune. Vi vil bygge videre på de gode verdiene vi har som en liten kommune med ansatte som kjenner geografi og innbyggere, og som vet å gi tilbud etter behov og lokale forhold. Andebu er med i 12 kommuners samarbeidet, og her vil vi kunne trekke stordriftsfordeler der det er naturlig.

Kultur
Støtte til frivillige lag og foreninger er en god investering. Venstre fikk gjennomslag for å øke denne potten i økonomiplanen i årene framover, og vil fortsatt jobbe for å øke bevilgningene. Vi vil prioritere kultur rettet mot barn og ungdom.
Vi støtter arbeidet med en ny bygdebok og digitalisering av den gamle. Vi ser også behov for at biblioteket får bedre lokaler og vil jobbe for det.
Vi ønsker ikke spilleautomater i Andebu!

Teknisk
Vi vil være forsiktige med nybygging i kommunal regi da vi ønsker å bruke mest mulig av midlene på innbyggerne og ikke på bygningene. Vi må vedlikeholde den bygningsmassen vi allerede har slik at vi kan ha nytte av bygningene lenge.
Venstre vil at det fortsatt skal være mulig med spredt boligbygging og variabel størrelse på tomtene. Folk har ulike behov, og disse må vi imøtekomme i størst mulig grad uten at det vakre landskapet i Andebu blir forringet
Vi vil ha sterkere satsing på trafikksikkerhet og tilstedeværende politi i bygda. Vi vil ha slutt på råkjøring der folk ferdes!

Helse og sosial
Innenfor helse- og sosial vil vi prioritere de som trenger det mest. Hjemmetjenesten skal være så godt utbygd at folk kan bo hjemme så lenge de selv vil. Behovet for sykehjemsplasser vil bli økende i framtida, og vi mener at tida er inne for å utrede bygging av en ny etasje på sykehjemmet. Venstre er åpne for å ta imot flere flyktninger, hvis det er behov for det.

Skole
Når de planlagte utbedringene er gjennomført neste år, er skolene godt ivaretatt bygningsmessig. Nå vil vi prioritere innholdet og resultatene i skolen. Vi vil at skolene i Andebu skal være blant de beste på data utstyr og kompetanse. Skolene i Andebu er kjent for å ta spesielt godt vare på de elevene som har behov for ekstra hjelp. Dette ønsker vi at skal fortsette.

Næringsliv
Det er viktig at vår kommune yter god service og fleksibilitet overfor bedrifter som er etablert eller vil etablere seg i Andebu. Framtidas næringsliv vil trenge flere ytelser enn de tradisjonelle industritomtene. Et godt og trygt bomiljø, skole og barnehage, vil være viktig for å få nyskapere til å etablere seg i Andebu.

Natur og miljø
"De grønne turene" er et godt tiltak, og vi vil gå inn for å utvikle flere permanente turstier for å øke tilgjengeligheten til naturen.
Klimautslippene er en av de større utfordringer verden har, her er det viktig at engasjementet også kommer fra grasrota. Venstre vil arbeide for at kommunen lager en klimaplan, slik at også vi i Andebu kan ta vår del i dette viktige arbeidet. Vi vil at kommunen tar i bruk fornybar energi i mest mulig av bygningsmassen.

Andebu er et vakkert sted, vi ønsker å videreutvikle sentrumsområdene i alle tre sogna slik at det blir enda triveligere å ferdes i Andebu.

Vi ønsker at flest mulig stemmer Venstre, så skal vi som blir valgt gjøre så godt vi kan for at det fortsatt skal være Bra å bo i Andebu!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**