Gidd å stemme

“Skal vi gidde å stemme i år”, er det provoserende spørsmålet BTs politiske redaktør Trine Eilertsen stiller i BT lørdag 4.august, på vegne av mange i hennes bekjentskapskrets. Det er en demokratisk rett å la være å stemme, og dermed overlate sammensetningen av de folkevalgte organene til de som stemmer. Men er det i så fall noe å skryte av? Neppe, mener Harald Hove.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

GIDD Å STEMME

"Skal vi gidde å stemme i år", er det provoserende spørsmålet BTs politiske redaktør Trine Eilertsen stiller i BT lørdag 4.august, på vegne av mange i hennes bekjentskapskrets. "Spiller egentlig valget en rolle for meg" er vel i realiteten spørsmålet. Det er en demokratisk rett å la være å stemme, og dermed overlate sammensetningen av de folkevalgte organene til de som stemmer. Og man har en demokratisk rett til å kritisere de som er valgt likevel. Men er det i så fall noe å skryte av? Neppe.

La oss raskt bli enige om at kommunestyrer og fylkesting burde hatt større makt over samfunnsutviklingen på bekostning av de sentrale statlige organene. Men i større grad enn mange tror har kommunestyrer og fylkesting stor makt over fundamentale spørsmål knyttet til samfunnsutviklingen.

Dette lokalvalget gjelder spørsmålet om klimatrusselen skal tas på alvor av kommunestyrer og fylkesting. Hver nordmann slipper ut tre ganger så mye klimagasser som gjennomsnittet i verden. Er det vårt ansvar å gjøre noe med det? FrP mener nei. Høyres leder Erna Solberg mente for kort tid siden at lokalvalg ikke var viktig for dette spørsmålet. Jens Stoltenberg har med støtte fra Gro Harlem Brundtland ment at det er helt OK å kjøpe seg fri fra forpliktelsen i så stor grad som mulig. I fylkestinget var alle unntatt Venstre, SV og RV opptatt av å få gasskraftverk på Mongstad uten at det var noe fokus på deponering av CO2.

Harald debatt

Foto: MK

Et viktig lokalt tiltak for redusert CO2- utslipp er å redusere privatbilbruken. Det krever en god kollektivtrafikk. Det er svært mye som mangler på at kollektivtrafikken er så god som den burde. I fylkestinget har Venstre kjempet en ganske ensom kamp for å sette spørsmålet om å få bussene raskere fram på dagsorden. Men dette er et viktig spørsmål for de av oss som bruker bussen, og for alle de som burde brukt den. Venstre vil fortsette denne kampen, ikke minst av hensyn til miljøet, men det krever vilje til å prioritere dette framfor andre gode samferdselstiltak.

Bybanen ble avgjort ved forrige valg. Ja, banen til Nesttun er vedtatt. Men ikke mer. For de av oss som ikke bor langs denne strekningen, eller som mener god kollektivtrafikk er viktig av hensyn til samfunnet, er det viktig å sikre fortsatt utbygging av bybanen. Viktige spørsmål i den sammenheng avgjøres nettopp i den valgperioden dette valget gjelder.

Valget gjelder også mange andre viktige spørsmål. Vi trenger ikke å ha verken barn eller barnebarn i skolen for at opplæring skal være viktig for oss alle. En god skole er viktig også for næringslivet, for kulturlivet og for samfunnsutviklingen mer generelt. God eldreomsorg er viktig selv om det ikke gjelder en selv eller egne foreldre. Eller er vi så egoistiske at vi bare bryr oss om det som gjelde r oss selv, eller så naive at vi tror vi ikke berøres av at eldre rundt oss har det ille når de er pleietrengende?

For den som er opptatt av å klimaspørsmålet på alvor, en bedre kollektivtrafikk, en god skole og god eldreomsorg er Venstre et godt alternativ ved høstens valg. Men uansett — bruk stemmeretten.

Harald Hove portrett

Foto: Kari Ø. Toft