– Vil ha autopass-ordning for kollektivtrafikken

Venstres leder Lars Sponheim vil innføre en autopass-ordning i kollektivtrafikken. – Vi har allerede et system for privatbilismen som gjør at vi med en elektronisk brikke kan kjøre gjennom de fleste av landets bomstasjoner uten å måtte stoppe bilen eller lete etter småpenger. Den samme ordningen må vi få til i kollektivtrafikken, mener Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hybridbuss Citaro

Foto: DaimlerChrysler

Venstre vil innføre en ordning med en felles elektronisk brikke eller et felles elektronisk kort som kan brukes på samtlige av landets busser, trikker, båter eller baner, og som samtidig gir økonomisk gevinst for den enkelte i form av billigere billetter.

Enklere

Det er åpenbart at det blir enklere for alle å reise kollektivt når du kan bruke det samme kortet uansett hvor i landet du befinner deg og uansett om det er buss, trikk eller båt du reiser med. Og på samme måte som for bil, bør det være enkelt å bestille kortet og type kort eller brikke på nett. Klippekort, månedskort, årskort — det du måtte ha behov for. – Teknologien finnes allerede, sier Sponheim.

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

Konsesjonsvilkår
Dette er et tiltak som enkelt kan iverksettes både praktisk og politisk. Alle som driver kollektivtransport må ha konsesjon for å gjøre dette. I konsesjonsvilkårene er en rekke ting nedfelt bl.a. rabattordninger for enkelte aldersgrupper, sikkerhet, miljø og framkommelighet. Alle som skal få konsesjon i framtiden må også ta i bruk et nytt elektronisk autopass-system. Så enkelt er det i grunnen.

– Jeg tror at dette er et tiltak som vil viktig for å tilrettelegge for at det blir enklere for folk å velge kollektivtransport og dermed være et viktig bidrag for å løse noe av klimautfordringen vi står overfor, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**