FrPs tilbakefall i klimapolitikken

– FrP har den siste tiden forsøkt, riktig nok noe halvhjertet, å realitetsorientere seg i klimapolitikken. De har akseptert muligheten for at klimaendringene kan være menneskeskapt og har vært åpne for tiltak. At FrPs nestformann Per Sandberg nå avviser menneskeskapte klimaendringer er et klart tilbakefall, uttaler Venstres Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I sin uttalelse til VG i dag tror ikke Sandberg at flommen på Østlandet skyldes klimaendringer. Han påstår at andre politikere bruker klimaargumentet for å fraskrive seg ansvaret.

– Dette er helt feil. Det er nettopp på grunn av klimaendringene vi må forberede oss på mer ekstreme værforhold. Det betyr at vi må satse mer på tiltak for å forebygge ras og flomskader i kommunene, også i kommuner som til nå ikke har vært utsatt. Venstre mener også at det må være lettere for kommunene som rammes hardt av naturskade å få erstatning fra staten, legger Kvassheim til.

– I følge Sandbergs logikk er flom og ras noe som ikke vil være mer hippig forekommende. Det betyr at det heller ikke er nødvendig med økt innsats, avslutter Kvassheim

I Stortinget har Venstre fremmet forslag om en gjennomgang av av regelverket for kompensasjon til kommuner som rammes uforholdsmessig hardt av flom, ras og naturskade. Se forslaget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**