Med helikopter inn i valgkampen

Tønsbergs Blad har denne uken intervjuet Stokkes ordfører Nils Ingar Aabol, som kunne fortelle at han var villig til å gå helt nye veier for å sikre et ski-NM i Stokke. En del av denne resepten var å benytte helikoptertransport av deltagerne i kombinert, mellom langrennsarenaen i Storås og hoppbakken i Vikersund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Spenstige planer dette, men er det så mye mer effektivt enn å sette opp en buss mellom destinasjonene? Turen bør ikke ta mye over 1 time og 20 minutter, og hvor mange helikopterturer som må tilbakelegges vites ikke, men noen deltagere er det vel som skal flyttes.

Helikopter

Nå er det jo slik at signaleffekten av å foreslå helikopterbruk ikke akkurat er å oppfordre til edruelige løsninger både med hensyn til miljø og pengebruk. Det er ikke mange dagene siden vi kunne lese om helikopterstøy og berørte naboer på Torp. Nå er ikke et ski-NM noe som vil gå over flere dager, så en eventuell støyplage vil være svært begrenset, men det må være noe galt når man må ty til slike virkemidler for å "hjem" et NM. Dersom det er Skiforbundet som har slike krav til transporttider har vi kommet feil av sted. Idretten bør i så fall, som alle oss andre innbyggere, gå foran som gode eksempler.

Vi er ikke ute etter å ødelegge for et ski NM i min egen hjemkommune, til det er jeg alt for stor lokalpatriot. For idretts-Norge med Skiforbundet må det allikevel være lov til å tenne en varde om direkte sløsing av ressurser og miljø.

Tønsberg Blad hadde denne reportasjen i avisen lørdag 18.august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**