Radikal endring av narkotikapolitikken nå

Venstre tar utfordringene som vi står overfor i narkotikapolitikken på alvor, dagens politikk har ikke gitt resultater og det er tydelig at en ny kurs er nødvendig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

-Alle overdosene og den store rekrutteringen av unge rusbrukere viser med all tydelighet at narkotikapolitikken må endres radikalt, uttaler 5. kandidat Alf Helge Greaker.

Dessverre har debatten de siste årene dreid seg lite om hvordan narkotikabrukere som gruppe kan gis et verdig liv, men heller om hvordan de står i veien.

Anders og Alf Helge

Foto: Jostein Pedersen

– Bergen Venstre ønsker nå et større fokus på denne gruppen mennesker, utfordringene her i byen er dessverre like aktuelle som andre storbyer i verden. Fordi vi ønsker å ta et sosialt ansvar og sette individet og verdigheten i sentrum vil vi at man må bekjempe rusmisbruket, og ikke rusmisbrukerne, forklarer Greaker

Kampen mot narkotika må først og fremst handle om sosiale tiltak, og ikke gjennom strafferettslig forfølgelse, avslutter Greaker før han lister opp en rekke radikale tiltak Venstre ønsker å gjennomføre i Bergen neste bystyreperiode.

– Mangelen på behandlingsplasser er prekær. Venstre mener Bergen kommune må ta initiativ overfor staten slik at bevilgninger til dette formålet trappes kraftig opp.

– Sprøyterom med renhetskontroll må være en del av et slikt tilbud, og vi ønsker fortest mulig å etablere en forsøksordning i Bergen, eller helst en permanent ordning som forutsetter at lovverket må endres. På et slikt sted må man lett komme i kontakt med hjelpeapparatet.

– Vi må åpne for heroinkvoter som en del av et behandlingstilbud.

– Ungdom og gravide brukere som lett havner utenfor et rigid regelverk og oppsatte skjemaer må ha få et særskilt behandlingstilbud.

– Oppfølging og ettervern må prioriteres like høyt som den akutte delen av behandlingen, gjerne i samarbeid med private og pårørende. Kommunen bør vurdere økonomisk støtte til slike organisasjoner.

– For å forhindre at unge rekrutteres til narkomiljøet må forebyggende arbeidet gjøres på mange felt: fritids og kulturaktiviteter, trygge hjem, men vi krever også at det psykiske helsetilbudet for ungdom må styrkes kraftig og prioriteres foran mye annet i neste periode. Vi vil gjerne prøve et døgnåpent krisetilbud for ungdom med mentale problemer.

– En rekke lover og regler er i dag mer til hinder og frustrasjon for både brukere og pårørende. Disse må endres for å gjære veien til rusfrihet lettere.

– I kampen mot handel av narkotiske stoffer må politiet sette inn mot de som tjener penger på den illegale narkotikaomsetningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**