Alle el-biler må få parkere gratis

Vegdirektoratet nekter nå de som kjører elbilen “Buddy” å parkere gratis på offentlige parkeringsplasser. Grunnen er at “Buddy” er registrert som firehjuls motorsykkel, og ikke en bil, slik parkeingsforskiften krever. – Her må samferdselsministeren på banen og få ryddet opp, krever Venstres Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

70 el-biler i Oslo markerte en protest mot Vegdirektorates behandling av små miljøvennlige el-biler.

Foto: Norsk elbil-forening

– Klimautfordringen vi står ovenfor krever at vi gjør det enklere for folk å leve miljøvennlig. Jeg ser ingen grunn til at ulike elektriske kjøretøy skal forskjellsbehandles i forskriften. Dette er bare forvirrende for folk, uttaler Borghild Tenden.

Endre regelverk
I et brev spør Venstres Borghild Tenden om samferdselsministeren er enig i at alle elektriske motorvogner skal kunne parkere avgiftsfritt på offentlige parkeringsplasser, og om samferdselsministeren vil love å endre dagens regelverk i tråd med dette.

Mer info
Last ned brevet fra Venstre her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**