HAR LOKALDEMOKRATIET RÅTNET PÅ ROT I RINGSAKER?

Ved forrige kommunevalg hadde vi en katastrofalt dårlig valgoppslutning i Ringsaker. En valgdeltakelse på under 50 % er svært bekymringsfullt for vårt lokaldemokrati! Årsakene til denne lave valgdeltakelsen er nok flere og sammensatte, men det er et alvorlig signal til oss politikere når halvparten av kommunens stemmeberetige er likegyldig til hvem som styrer kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tror folk at det ikke nytter? Har ikke lokalpolitikere noe makt lenger? Er det Rådmannen som styrer alt? Nei; politikere har makt bare vi får lov og tørr å bruke den! Venstre har i denne valgperioden hatt en representant gjennom Morten Andersen, og vi har fått gjennomslag for flere saker. Vi har fått med oss resten av Kommunestyret til å vedta en omfattende opptrappingsplan i forhold til antall lærlinger og vi har ved flere anledninger tydeliggjort at makta ligger hos politikerne og ikke hos administrasjonen.

Vi i Ringsaker Venstre er opptatt av å ha en tydelig opposisjon og mener dette er svært viktig for å øke interessen rundt lokalpolitikk i Ringsaker. Arbeiderpartiet har styrt i Ringsaker siden kommunen ble opprettet i 1963 og det er nå på tide med et regimeskifte! En stemme til Venstre vil bidra til en sterkere opposisjon. En stemme til Senterpartiet og SV er indirekte en stemme til Arbeiderpartiet da de allerede har inngått avtale om å samarbeide etter valget.

Venstre i Ringsaker er opptatt av at det skal være kort avstand fra innbyggerne i kommunen til der beslutningene fattes. Derfor er vi opptatt av politisk åpenhet og at kommunestyremøtene skal være overføres via internett. Venstre vil også at vi skal begynne med en åpen politisk spørretime hvor enkeltpersoner, lag og foreninger kan bruke 1 time av kommunestyremøtene til å komme med innspill og spørsmål til kommunens folkevalgte.

Ringsaker Venstre har tro på at mye god lokalpolitikk dannes ute i de ulike lokalsamfunn i kommunen. Vi vil derfor legge til rette for at bygdesamfunn får hjelp til å starte lokale bygdeutvalg og at disse utvalgene i mye større grad en tidligere brukes aktivt som referansegrupper for kommunens politikere og administrasjon. Vi har allerede gode eksempler på aktive og dynamiske bygdeutvalg på Brøttum og i Næroset.

Venstre har vært et lite parti i Ringsaker, men hvis får din stemme i år skal vi love at vi skal jobbe for at vi har et aktivt, levende og åpent lokaldemokrati og at vi vil utgjøre en motmakt til de som nå styrer i Ringsaker.

Bruk stemmeretten din — godt valg!

Roger Nilssen
Listekandidat for Venstre i Ringsaker