Venter på handling

Det er på tide at Arbeiderpartiet skifter standpunkt i kraftlinjesaken. Skadene en luftkabel vil gjøre for Hardanger er enorme, sier Harald Hove.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Harald Hove 3

Foto: Kari Østervold Toft

Hordaland Venstre ser med glede at Arbeiderpartiet og Tore Nordtun er på gli i kraftlinjesaken, men synes det er skuffende at de velger å utsette et vedtak til etter valget. – Det er positivt at Arbeiderpartiet har tatt inn over seg de enorme skadene en luftkabel vil gjøre for Hardanger, både miljømessig og økonomisk, sier Harald Hove, 1. kandidat ved fylkestingsvalget. — Det er dog viktig for troverdigheten at regjeringen tar et standpunkt før valget. Uttalelsene fra bl.a. Odd Roger Enoksen gjør meg usikker på om regjeringen mener det de sier.

I 2005 sørget Venstre for at regjeringen Bondevik II garanterte satsing på sjøkabel om man fikk sitte også etter valget. Med den rød-grønne regjeringen ved roret har dette igjen blitt usikkert. — Vi ønsker en avklaring på dette nå, understreker Hove. — Vi må ta den kostnaden som det kreves for å forhindre potensielt skjemmende og miljøskadelige inngrep i et av verdens vakreste naturlandskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**