Mer synlig politi i Finnmark

Vera Lysklætt, Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark, ber justisminister Knut Storberget om å engasjere seg i politietaten i Finnmark. Politiet har ikke ressurser nok til å rykke ut og befolkningen er bekymret. – Situasjonen er uholdbar, sier Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– Justisministeren må ta på alvor de bekymringsmeldingene som har framkommet fra tillitsvalgte i Politiets Fellesforbund både i Øst- og Vest Finnmark politidistrikt om konsekvensene av dagens ressursmangel, sier Lyklætt. Hun har nå skrevet brev til justisministeren om bemanningssituasjonen i Finmark.

Politi

Foto: Venstre

Alene på vakt
Den nye tjenesteformen "reservetjeneste" har med all tydelighet slått helt feil ut i Finnmark. Den fører til at de eneste som betjener befolkningens sikkerhet på kvelds- og nattestid i fylket er to operasjonsledere som sitter alene på vakt i Hammerfest og i Kirkenes. I tillegg skal denne ene operasjonslederen som sitter alene på vakt i politidistriktet vurdere alvorlighetsgraden på oppdragene pr telefon – om det står om liv, legeme og helbred.

Uten aktiv polititjeneste
Dette innebærer at hele Finnmark kan være uten en aktiv polititjeneste på kvelds- og nattestid fordi polititjenestemenn har hjemmevakt via en mobiltelefon i påvente av å rykke ut. Oppdragene skal først ha blitt vurdert av denne ene operasjonslederen om det står om liv, legeme og helbred. Vi har med andre ord ikke en døgnkontinuerlig tjeneste hvor politiet er tilgjenglig hele tida.

Vera Lysklætt

Foto: Rune Kongsro

– Det er helt avgjørende for folks trygghet at det finnes tilstrekkelige politiressurser, påpeker Lysklætt. – Det er viktig at politiet er til stede og er synlige i folks hverdag. Den manglende satsinga på lokalt tilgjenglig politi som vi nå opplever i vårt fylke, er direkte skremmende. For å ha trygghet, må vi ha et aktivt og tilgjengelig politi — og da trenger vi flere stillinger i politiet.

Trygghet vikigst
Ressurstilgangen må ta hensyn til lokale forhold. Sikkerheten til befolkningen skal stå i høysetet og den må være den samme om vi bor i Vestfold eller i Finnmark. I Finmark er det svært store avstander, en spredt bosetting og ulike språk å ta hensyn til. Det er behov for å se på modellen for ressursfordeling mellom politidistriktene. Et ønske om mer synlig politi, slik politireformen legger opp til, lar seg med all tydelighet ikke kombinere med det å drive kostnadseffektivt i et fylke på størrelse med Finnmark.

Langsiktig planlegging
Venstre ønsker å øke stillingene i politiet med 3000 over en tiårs periode. Venstre mener det er viktig å planlegge langsiktig for å få en forsvarlig bemanning. Derfor fremmet Venstre Stortinget i fjor et forslag om å vedta en bemanningsplan for politiet. Forslaget fra Venstre fikk enstemmig støtte, men vi venter fortsatt på en slik plan fra regjeringa. – Det er svært viktig at politiet har en bemanning som står i forhold til de oppgavene de skal utføre i de ulike distriktene, sier Lysklætt.

Du kan lese mer om Venstres forslag til nye politistillinger her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**