– Sykehusene tilbake til folkevalgt kontroll

I dag blir den uavhengige rapporten om lokalsykehusene og foretaksmodellen lagt frem. Folkeaksjonen for lokalsykehusene krever sykehusene tilbake under folkevalgt kontroll. — Dette er et krav Venstre støtter, sier helsepolitisk talsmann Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gunvald Ludvigsen

Foto: Rune Kongsro

– Lokalsykehusene har vært merkelig lite debattert i valgkampen hitill, sier Ludvigsen som er tidligere sykehusdirektør for nettopp et lokalsykehus. Venstre vil ha sykehusene under direkte eierskap og folkevalgt styring innenfor den nye fylkeskommunen. Dette var vårt standpunkt under behandlingen av forvaltningsreformen i vår, men vi fikk lite støtte for dette synspunktet fra de andre partiene, sier Ludvigsen.

Venstre mener et sterkt offentlig helsevesen under demokratisk kontroll er en forutsetning for gode sykehus og et godt helsetilbud. Demokratiske avgjørelser bør tas nærmest mulig borgerne.

Sentraliserende reform
– Helsereformen har vært både sentraliserande og lønnsdrivende. Legger vi sykehusene igjen under folkevalgt kontroll, kan innbyggerne uttrykke sin mening om sykehustilbudet gjennom demokratiske valg, forklarer Ludvigsen.

Regjeringen og Stortinget blir i denne sammenhengen for lite tilgjengelige for folk.
– Mellomnivået i forvaltningen er best egnet styringsnivå og fylkespolitikerne kan på en bedre måte ivareta folks eier- og deltakerinteresser, sier Ludvigsen.

Lokalsykehusene for eldre
– Lokalsykehusene bør fungere som en trygghetsbase for eldre pasienter. Med den geografien vi har i Norge, er det behov for desentraliserte sykehus. Eldre pasienter med lang liggetid blir ofte sett på som “ulønnsomme” og de eldre risikerer alt for ofte å bli “pakkepost” mellom nivåene. Dette kan vi ikke leve med, poengterer Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**