10,2% til Venstre i skolevalget i Trysil

Skolevalgsresultatet er klart i Trysil, og Venstre gjorde sitt beste valg på flere tiår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Vote

Foto: Steve Woods, sxc.hu

Tirsdag 4. september kom resultatene fra årets skolevalg. Unge Venstre har i år gjort en kjempeinnsats, og på landsbasis endte Venstre på 5%. I Trysil fikk partiet derimot over dobbelt så stor oppslutning, 10,2%, og hadde dette resultatet blitt stående som valgresultatet i kommunevalget, ville Venstre hatt tre representanter i neste periode. – Kjempegøy, sier Pål Selsjord Bjørseth, årets skoledebattant for Trysil Venstre. – Store partier har en tendens til å stjele alt fokus med brød og sirkus på slike debatter, og det var godt å endelig nå frem til ungdommen med lokale saker og skikkelig politikk. Jeg holdt fokus på ungdomsengasjement, miljø og skole, og budskapet så ut til å nå frem til i hvert fall en god del av salen.

– Min oppfordring til de videregående elevene er at de som er gamle nok, bør bruke stemmeretten sin på partier som tar dem på alvor. Og til gruppa som ennå ikke har stemmerett: Bruk påvirkeningsmulighetene dine til å få venner og slekt til stemme på en måte som også lar din stemme bli hørt. Trysil må jobbe for å ta mer vare på de unge slik at de får uttrykt sine politiske meninger. Jeg er sikker på at om ungdom blir hørt i større grad i Trysil, så vil kommunen bli bedre rustet til å møte utfordringene rundt befolkningsnedgang og forgubbing, avslutter Pål Selsjord Bjørseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**