Venstretopper i nettprat på VG

Lars Sponheim og 7 lokale venstrekandidater møtte torsdag velgere til nettprat på VG.no. Her kan du lese spørsmål og svar om Venstres politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gå til nettprat på VG.no.

Følgende Venstrekandidater deltok på debatten:
Line M. Rustad, ordførerkandidat i Elverum.
Per A. Thorbjørnsen, 1. kandidat Stavanger.
Rita I. Sletner, ordførerkandidat Eidsberg.
May Britt Vihovde, ordførerkandidat Haugesund.
Eivind Brenna, ordførerkandidat Vestre Slidre.
Gunn-Berit Gjerde, 1. kandidat Møre og Romsdal.
Mona Hellesnes, ordførerkandidat Ulvik.
Lars Sponheim, partileder

Klaging på hverandre
Roger stilte dette spørsmålet: "Hvorfor er det slik at alle debatter starter med et tema, men ender opp med at alle sitter og klager på hverandre?”

Eivind Brenna

"Dette er irriterende. Det hadde vært bedre om man brukte møtene til å diskutere hvordan man vil styre kommunen og fylket. Da kunne ikke Siv og Jens eller andre toppolitikere sitte og sloss om hva man har gjort i tidligere år. Igår var jeg på et lokalt møte på samfunnshuset, der pressen ikke møtte opp. Da fikk vi en fin samtale om hvilke utfordringer vi har og hva vi sammen i kommunen kan få til. Det var betydlig mer givede for meg som deltager, om ikke annet."

Hilsen Eivind Brenna, ordfører i Vestre Slidre og landsstyremedlem i Venstre.

Barnehager
Solveig stilte spørsmål om barnehager: "Hei! Det snakkes så utrolig mye om at det skal bli full barnehage dekning i landet osv osv. Men hva med å ha nok faglig utdannede personale i barnehagen? Er ikke det ganske viktig også?”

Rita Sletner

Foto: Frode Fjeldstad

"Hei. Du er inne på noe helt vesentlig. Kvantitet kan gå på bekostning av kvalitet. Nå når det er en byggeboom på barnehager er det viktig at de fylles opp med godt pedagogisk utdanna personale. Barna er det viktigste vi har og de fortjener det beste kommunen kan by på."

Hilsen Rita Sletner
Ordførerkandidat, Eidsberg

Hvorfor stemme Venstre
En "Høyremann med god venstrefot" stilte dette spørsmålet: "Takk for god innsats, dere fikk min stemme ved Stortingsvalget sist, men er det noen god grunn til å stemme på venstre nå?”

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

"Det er mange gode grunner, men det er jo et lokalvalg og hva som er de viktigste sakene lokalt der du bor vet jeg ikke. "Venstres hovedsaker i denne valgkampen er en god miljøpolitikk, med satsing på kollektivtransport i storbyene, en bedre skole gjennom å prioritere bedre og flere lærer heller enn heldagsskole og så står vi for en kombinasjon av en god næringspolitikk og en sosialpolitikk som først og fremst retter seg mot de aller svakeste.

Venstre er garantisten for en anstendig borgerlig politikk. Et større Venstre på vippen, gjør Høyre bedre."

Godt valg, hilsen Lars Sponheim

Mer på VG
Gå til nettprat på VG.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**