Program for Klæbu Venstre

Her finner du programmet Klæbu Venstre gikk til valg på, og som vi vil arbeide for å følge opp i denne kommunestyreperioden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

V-logo med dekor

Programmet kan lastes ned som word-fil her.

Serviceerklæring
"Hei Klæbygg, ka kainn æ gjør for dæ"

RESPEKT – Folk i skal bli møtt med respekt i kommunen. I praksis betyr det seriøs, og profesjonell og rask saksbehandling.
Krav må være: Færre som skriver planer og flere utførere
FRIVILLE ORGANISASJONER – Kommunen må være en medspiller og støtte lag og "ildsjeler" og ikke en motpart. (Holdningsendring)
SKOLE — Lærernes kompetanse den viktigste. Lærerne må gis mulighet til kurs og etterutdanning regelmessig, og det må være penger for vikarer når det er nødvendig. Sletten skole er etter vår oppfatning et feilgrep, vi er villige til å ta omkampen
AREALDISPONERING OG OMRÅDEARKITEKTUR – Klæbu må ta tilbake styringa med arealdisponering og utforming av sentrum. Vi mangler en grønn park, med aktivitetsmuligheter. Vi mangler også en helhetstenking som sikrer et vakkert og funksjonelt sentrum
FRILUFTSOMRÅDER – Klæbu har rike muligheter til friluftsaktiviteter, men det må legges mer til rette. (Ideskapere og ildsjeler må få en mulighet til realisering)

Tro på, og respekt for innbyggerne i bygda
Både enkeltpersoner, næringsdrivende og organisasjoner skal møtes med respekt, og gis best mulig behandling innen gitte tidsfrister
Frivillige organisasjoner skal prioriteres, og behandles som ressurser i bygda
En liten kommune som Klæbu må ha fokus på de som skal utføre de kommunale tjenestene. Det er viktig at ting ikke blir unødig byråkratisk og tungvint
Det lokale næringsliv er en av de store bidragsyterne til samfunnsutviklingen, Klæbu må være en kommune som legger til rette for næringsutvikling

Hender, leie

Hver enkelt sitt sosiale ansvar
Venstre er et liberalt parti der troen på enkeltmennesket står i sentrum. Samfunnets regler må ikke legge unødvendig begrensninger på den enkeltes rett til å skape en god tilværelse.
En slik politikk forutsetter at alle skjønner at vi også har et ansvar for oss selv og andre. Forutsetningen for at Klæbu blir et godt samfunn er at alle bidrar etter beste evne. Da er det avgjørende at kommunens styrende organer inviterer til samarbeid, og legger til rette for folks engasjement

Natur og miljø

Naturen er vår viktigste ressurs. Det er her vi skal leve. Det må være en felles dugnadsoppgave og ta vare på naturen og miljøet vårt.
Arealdisponering skal sikre at vi får god plass til aktivitet for bygdas innbyggere
Klæbu sentrum må utvikles til et trivelig sentrum, næringsaktører, grøntanlegg, offentlige servicefunksjoner må utvikles side om side, men med en helhetlig plan som utgangspunkt.

Terje Stamer Wahl

Sykkelvei til Trondheim, og internt i Klæbu
Tilgjengelighet til turområder, grønne områder i sentrum
Klæbu er en friluftskommune, vi har store grøntarealer, men det er behov for bedre tilrettelegging for at disse områdene skal være godt tilgjengelig for flere
Kollektivtrafikktilbudet må være så godt at det er et reelt alternativ til bil for så mange som mulig
Klæbu skal være på stell, kommunale bygg skal vedlikeholdes, veier og grøntområder skal holdes i orden, avfall skal fjernes
Klæbu skal ha et godt opplegg for avfallshåndtering, kildesortering, kompostering

Skolen er det viktigste kommunale tjenestetilbudet

Skole

Alle barna i Klæbu skal sikres en meget god skolegang, gjennom fokus på kunnskap. Det er lærerne som er den viktigste ressursen i skolen. Vi må gi lærerne muligheter for å bli enda bedre.
Ved siden av foreldrene er det skolen som er den viktigste aktøren for å sikre en god og trygg oppvekst for barna i Klæbu, derfor skal vi ha verdens beste skole.
Lærerne er den viktigste nøkkelen til en god skole, derfor skal det gis mulighet til etter og videreutdanning for lærerne
Alle elever må gis undervisning ut fra sine forutsetninger, det gjelder også de som kan greie en større progresjon. Det er viktig at skolen er en arena der elevene blir utfordret og stilt krav til. Kunnskap og gode arbeidsvaner kommer som resultat av hardt arbeid
Læringsmiljøet må preges av gode arbeidsforhold og gjensidig respekt mellom personale og elever. Spesped, rådgivingstjenesten og andre støttefunksjoner må inn og jobbe sammen med lærerne for best mulig å kunne gi elever med lærings- og adferds-vansker nødvendig og rettidig hjelp. Disse funksjonene må være tilstede der elever og lærere er.
Det må være ressurser nok til å ha et tilfredsstillende vikarsystem
Vi må ha skolebygg, og hjelpemidler som gir gode vilkår for læring

Næringsutvikling
Næringslivet er en kjemperessurs for et lokalmiljø, det skaper arbeidsplasser, og mangfold i bygda. Klæbu Kommune skal legge til rette for å minimalisere byråkrati og legge til rette for aktører som vil starte næringsvirksomhet i bygda.

Helse og sosial

Alle innbyggerne i Klæbu skal være trygg på å få den hjelp de trenger, og å bli behandlet med verdighet og respekt når de trenger hjelp fra det offentlige
Barnevernet må være sterkt nok til å hjelpe de barna som utsettes for omsorgssvikt hjemme
Klæbu har en del barn og unge som "faller utenfor" i skole og fritid, dette er ikke akseptabelt. Det krever et felles løft fra kommune, organisasjoner, næringsliv, politi og foreldre. Vi må gjennom samarbeid og handling komme fram til tiltak som kan hjelpe alle ungdommene våre til mening i tilværelsen, og tro på seg selv og framtida