Venstre er budsjettvinneren

Venstre leverte på mandag sitt siste budsjett som byrådspartner i samarbeidsbyrådet. At vi også i år har sørget for en offensiv satsning på skole, bymiljøet og kultur er det liten tvil om.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Skole:

Bøker

Venstre har de siste fire årene hatt oppvekstbyråden i Bergen. I vårt siste budsjett er sporene av Venstreskolen tydelige.

·54 millioner kroner skal brukes på å øke lærertettheten i bergensskolen, dette tilsvarer i overkant av 120 nye lærerstillinger, en ytterligere økning er også planlagt i rammene for de neste tre årene for å ta igjen skolekuttene Arbeiderpartiet sørget for på 90 tallet.
·4 millioner skal brukes til kompetansehevning og nytt utstyr i realfagene
·1,5 milliarder kroner skal brukes på nye skolebygg de neste fire årene
·200 millioner til nye barnehager som skal sørge for 100% dekningsgrad

Miljø:

Sykkelvei - skilt

At Venstre i samarbeidsbyrådet har klart å få på plass enhetstakst på 23 kroner for alle bussreiser innenfor kommunegrensene har vært et sterkt bidrag for å få flere til å reise kollektivt. Når Hordaland fylkeskommune nå tar over ansvaret for driften forventer man at dette tiltaket videreføres og at Bergen kommune nå må fokusere på andre tiltak for å forhindre klimatrusselen. Venstre har drerfor i budsjettet for 2008 prioritert følgende:

·10 millioner kroner er innarbeidet i en ny klimaplan for Bergen kommune
·85 millioner kroner til utvikling av den "nye" bydelen rundt Damsgårdssundet
·40 millioner kroner til Park n’ Ride anlegg ved store kollektivknutepunkt
·Etablere sammenhengende sykkelvei fra Danmarksplass til Os

Kultur:

Piano

Kulturlivet i Bergen har alltid vært et viktig område for Venstre, i løpet av de siste fire årene har vi klart å øke kulturbudsjettene med over 44 millioner kroner til tross for inndekningen av gjeld på over 1 milliard kroner. I årets budsjett er Venstre fornøyd med at vi har funnet rom til følgende:

· 6,9 millioner i økte bevilgninger til det profesjonelle kunstlivet
· 1, 3 millioner til kunstnerstipend og for at Bergen skal bli en friby for forfulgte forfattere.
· 50 millioner kroner til nytt kulturhus i Åsane og 23 millioner kroner til kulturhus i Fyllingsdalen.
· Ungdomskulturplanen SIGNATUR styrkes med ytterligere 300 000 kroner i 2008. Her inngår blant annet «Kjapt svar», som er en elektronisk tjeneste, der ungdom kan søke om tilskudd til kulturprosjekter og utstyr. Søknaden blir avgjort i løpet av én uke.

Les mer i Bergensavisen og Bergens Tidende

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**