Frykter for byutviklingen

Venstre frykter for byutviklingen i Bergen de neste fire årene, etter at det idag ble klart at FrP skal ha ansvar for byggesaker, sier Anders Skoglund, gruppeleder, Venstres bystyregruppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Vågsbunnen i Bergen

Foto: Jostein Pedersen

– FrP er partiet som tenker minst helhetlig, Venstre frykter at vi de neste fire årene får en “tut og kjør” politikk hvor alle planer går gjennom og der byrådet ikke behandler byggesakene kritisk, sier Anders Skoglund, gruppeleder, Venstres bystyregruppe.

– De sterke utbyggerne i denne byen kan gå de neste årene lyst imøte. De får gjøre som de vil, uten å bli stilt krav til. Som kjent er FrP mest opptatt av å gjøre utbyggerene til lags uten å ta hensyn til det som er best for byen, sier Skoglund.

Ikke riktig å skille ut idretten
Idretten er en viktig del av oppveksten, nå som idretten blir tatt ut av oppvekstavdelingen mister det nye byrådet det helhetlige perspektivet på barn og unge.

– Etter fire år som byråd er jeg spesielt fornøyd med det gode samarbeidet vi har utviklet mellom skolen og idretten, nå som dette er splittet opp mellom to byrådsavdelinger frykter Venstre at det nye Bergensbyrådet vil miste fokuset på den helhetlige oppvekstpolitikken, uttaler nåvværende oppvekstbyråd, Hans-Carl Tveit.

Lisbeth Iversen, den nye Helen Bjørnøy?
– Venstre ser positivt på at det dannes en egen byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling, men ettersom denne avdelingen er gitt til det minste partiet i byrådet tviler Venstre på at viktige miljø og klima tiltak vil få gjennomslag i byrådet, det er bare å se på Helen Bjørnøy i regjeringen, avslutter Anders Skoglund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**