Ber Giske møte opposisjonelle på Cuba

For første gang på ti år skal en norsk statsråd besøke Cuba. Det skjer i forbindelse med at kulturminister Trond Giske reiser til den internasjonale filmfestivalen i Havanna.
— Jeg er ganske sjokkert over at Giske skal møte representanter for Castros regjering, og mener han har en plikt til å også møte opposisjonelle for å få deres syn på Cubas utvikling, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Giske har en plikt til å møte opposisjonelle på Cuba, sier Trine Skei Grande.

– Giske har en plikt til å møte opposisjonelle på Cuba, sier Trine Skei Grande.
Foto: Rune Kongsro

Menneskrettsbrudd
Skei Grande viser til utallige rapporter om brudd på menneskerettighetene på Castros Cuba. Selv om antallet politiske fanger har sunket noe i den senere tid er det fortsatt mange som sitter fengslet, og Cuba er fortsatt som en politistat å regne.

– Det er mulig at Cuba fremstår som et sosialistisk drømmesamfunn for kulturministeren, men for oss som er opptatt av ytringsfrihet og demokrati fremstår det som noe underlig at Giske velger å møte representanter for Castro-regimet. Etter min mening har Giske også en plikt til å møte opposisjonelle for å få deres syn på regimet, sier Skei Grande.

Tett kontakt mellom liberale partier
– Venstre holder tett kontakt med våre liberale søsterpartier på Cuba, og bidrar gjerne med en oversikt over fengslede opposisjonelle. Jeg forutsetter at Giske vil følge dette opp på sitt besøk, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**