Klimautfordringene trenger løsninger

Klima, skole og regjeringsspørsmål sto sentralt i Venstreleder Sponheims tale til landstyret i dag. – Venstre har kommet dramatisk lengre i miljøpolitikken sammen med Høyre, enn det SV har klart med Arbeiderpartiet. Likevel ønsker vi at SV skal ha suksess med å bringe Arbeiderpartiet nærmere opposisjonens miljøkrav i de pågående klimaforhandlingene på Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres landsstyre var i dag samlet i Oslo.

Foto: Frode Fjeldstad

Sponheim utelukker ikke brudd i klimaforhandlingene mellom regjeringen og Venstre, Høyre og KrF.
– Jeg håper vi slipper et brudd, men vi har ikke tenkt å fire på kravene. Det er intense forhandlinger, sa Sponheim i sin tale til Venstres landsstyremøte lørdag.

Brudd
Han mener regjeringen kan stå på kanten av et regjeringsbrudd hvis ikke SV får mer gjennomslag innad i regjeringen.
– Vi ønsker at SV skal få suksess, og ser at det må være vanskelig for dem å sitte i en regjering og skulle bli dratt i en mer miljøvennlig retning av Høyre, sier han til Aftenposten.

Nye høyder
Sponheim håper også å ta partiet til nye høyder, og har 9 prosents oppslutning som målsetting for valget i 2009.
– Vi vil gjenreise Venstre som et nøkkelparti for en borgerlig regjering etter valget i 2009, sa Sponheim og høstet stor applaus.

Sponheim tok også opp forholdet til Frp i sin tale. I den etterfølgende debatten fikk han bred støtte i landstyret for den tydelige linjen mot et regjeringssamarbeid der Frp inngår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**