Uttalelse fra Landsstyret: Stoltenberg må love så det monner

Venstres landstyre krever at statsminister Jens Stoltenberg under forhandlingene på Bali kommer med en klar beskjed til verdens klimaofre om at Norge er villig til å legge om kursen, og føre en ambisiøs og radikal klimapolitikk for å få utslippene ned også på hjemmebane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Konklusjonen fra Verdens miljøorganisasjoner er klar: Norges klimapolitikk er middelmådig, mens Sverige er blant verdens fremste. Klimaforhandlingene på Bali er nå i gang. Samtidig setter Norge ny rekord i utslipp av klimagasser på grunn av to nye gasskraftanlegg som Arbeiderpartiet har vært den fremste pådriver for å få på plass.

Norges troverdighet
Som et av verdens rikeste land, hvor velstanden også er bygget på utvinning og eksport av olje og gass, har Norge et særlig moralsk ansvar for å ligge i front for å få utslippene ned. Norge må være en pådriver i arbeidet for en mer ambisiøs og mer omfattende klimaavtale etter Kyoto-periodens utløp. Vår troverdighet i dette arbeidet er avhengig av at vi reduserer egne utslipp, bidrar til utvikling av teknologi og viser at andre land at det er mulig å opprettholde et høyt velstandsnivå og samtidig kutte radikalt i klimagassutslippene.

Ambisiøse klimakrav
Kravene som Venstre sammen med Høyre og Kristelig Folkeparti har lagt fram i forbindelse med forhandlingene om et klimaforlik i Stortinget er i tråd med disse ambisiøse målene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**