Sterkt personvern viktig for demokratiet

– Vi må innrømme at den teknologiske utviklingen går videre i en fart som vi ikke kunne ha forestilt oss for bare få år siden, og personvernet er under stadig og sterkt press, sier Venstres Trine Skei Grande. Hun er bekymret for at Datatilsynets budsjett svekkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stortinget

Foto: Frode Fjeldstad

I dag behandler Stortinget Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger for 2006. I regjeringens Soria-Moria-erklæring slås det fast at "regjeringen vil ha fokus på at personvernet ikke svekkes." Likevel innebærer årets tildelinger til Datatilsynet en reell nedgang nedgang i forhold til saldert budsjett for 2007.

Feil signal
– Det synes vi i Venstre er et helt feil signal, spesielt i en tid der den informasjons-teknologiske utviklingen holder et tempo og har et omfang som innebærer økt arbeidsbyrde for Datatilsynet. Vi mener det er behov for å styrke de institusjoner som ivaretar personvernet i det norske samfunnet. Derfor har vi også valgt å styrke Datatilsynet i vårt alternative budsjett, med 2 mill. kr. utover regjeringens forslag, sier Skei Grande.

Viktig rolle
– Vernet om den private sfæren er en forutsetning for et fritt samfunn. Friheten forutsetter at hvert menneske vernes mot utilbørlig registrering, overvåking og inngripen i privatlivet. I dette perspektivet har Datatilsynet en meget viktig rolle å fylle.

Mer informasjon
15.03.2006: [link#https://www.venstre.no/artikkel/31 ]https://www.venstre.no/artikkel/31]Vil ha personvernkommisjon[/link]
14.12.2006: [link#https://www.venstre.no/artikkel/185 ]https://www.venstre.no/artikkel/185]Gjennomslag for personvernkommisjon[/link]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**