Stafsberg skole og framtida

Venstre i Ringsaker vil ha plan for utvikling av Stafsberg-området

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det foreligger nå konkrete planer om utbygging i Stafsbergområdet. En utbygging som kan øke antall innbyggere i Stafsberg skolekrets med opp til ett tusen nye innbyggere. Det er fortsatt usikkerhet om tempo og størrelse på et slikt utbyggingsprosjekt. Det som er sikkert er at området er meget attraktivt som boområde, og at det fra kommunens side er et ønske om flere innbyggere.
Ringsaker er mulighetenes kommune. Den ligger sentralt mellom de etablerte byene rundt Mjøsa, og strekker seg fra Hamar til Lillehammer. En unik og lang strandlinje mot Mjøsa på den ene siden og et fantastisk fjellområde på den andre siden. I sør er Stafsberg skolekrets grensen til Hamar by. Dette området er et sentralt og attraktivt område for alle som ønsker nærhet til natur, Hamar by og til vei og jernbane. Noen minutters sykkeltur til Hamar stasjon, og dagpendling til hovedstadsområde. Et godt utgangspunkt for arbeid i hele Innlandet.
Det foreligger nå konkrete planer om utbygging i dette området. En utbygging som kan øke antall innbyggere i Stafsberg skolekrets med opp til ett tusen nye innbyggere. Det er fortsatt usikkerhet om tempo og størrelse på et slikt utbyggingsprosjekt. Det som er sikkert er at området er meget attraktivt som boområde, og at det fra kommunens side er et ønske om flere innbyggere.
På det tidspunkt at planer blir erstattet med virkelighet og utbygging, er det en del infrastruktur som må være på plass. Ikke bare sikre veier og vannforsyning, men også barnehage og barneskole. Det vil være uaktuelt å tillate en slik utbygging uten at det tas hensyn til disse forhold. Vi vet at kommunale planer, og gjennomføring av slike, ofte tar tid. Stafsberg skole er i dag fylt opp og har ikke mulighet for å ta inn et større antall nye elever. Det er vanskelig nok å gi plass til de som i dag sokner til skolen.

Morten Andersen

Foto: A.Hovstø

Stafsberg vil derfor være i særstilling når det gjelder skoleutbygging i løpet av kort tid. Det er mulig å se på en slik utbygging i et eget lys. 500 eller 1000 nye innbyggere i løpet av noen få år vil "finansiere" et nytt skolebygg på egenhånd. Hvis vi regner 30 tusen kroner pr år i statlige overføringer vil 1000 nye innbyggere utgjøre 30 mill kroner bare i årlige overføringer fra staten. I tillegg kommer økte kommunale skatteinntekter og økt aktivitet generelt. En ny skole som dekker behovet på Stafsberg vil derfor bli finansiert over kort tid, og må ses på som et eget prosjekt utenom de andre skoleinvesteringer i Ringsaker.
Venstre i Ringsaker vil foreslå at administrasjonen får i oppdrag å utarbeide forprosjekt til en ny og framtidsrettet skole på Stafsberg. I et slikt forprosjekt kan det utarbeides planer som passer til flere senarier når det gjelder utbygging i dette området, altså en plan A og B. Det er fortsatt usikkerhet om både tempo og størrelse på denne utbyggingen, men vi vet at den kommer om kort tid. Ved å være i forkant med planlegging og romprogram vil vi spare mye tid den dagen utbyggingsplanene settes i verk. Når det åpnes for en så storstilt utbygging, er vi sikre på at det blir et stort tempo i realiseringen. Det er et av de mest attraktive og fineste områdene i Ringsaker vi snakker om. Da er det lurt av kommunen å være i forkant når det gjelder planlegging.

Morten Andersen
Kommunestyrerepresentant