– Frivillige organisasjoner er ikke statens redskap

– Frivilligheten må få utvikle seg på egne premisser. Den skal ikke sees på som statens redskap for å realisere offentlige velferdsmål, sier Venstres nestleder, Trine Skei Grande. I dag ble stortingsmeldingen om frivillighet debattert i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Som helhet har frivillighetsmeldingen en tydelig instrumentell tilnærming, sier Trine Skei Grande.

– Som helhet har frivillighetsmeldingen en tydelig instrumentell tilnærming, sier Trine Skei Grande.
Foto: Rune Kongsro

Under debatten på Stortinget var Venstre var godt representert i debatten. For Venstre er frivilligheten definerende for hvordan et liberalt samfunn er og skal være.

Instrumentell tilnærming
Ifølge Grande er Venstre fornøyd med at det endelig foreligger en egen stortingsmelding om frivillighet. Men hun mener likevel meldingen har en rekke svakheter. Dagens debatt i Stortinget bar også tydelig preg av uenighet mellom regjeringspartiene og opposisjonen, med hensyn til det overordnede synet på frivillighetens rolle i samfunnet.

– Venstre ønsker en sterk og fri frivillig sektor, og vil at frivilligheten skal få utvikle seg på egne premisser. Frivilligheten skal ikke sees på som statens redskap for å realisere offentlige velferdsmål, understreker Skei Grande.

Dagens debatt i Stortinget bar tydelig preg av uenighet mellom regjeringspartiene og opposisjonen.

Foto: Frode Fjeldstad

Ikke helhetlig gjennomgang
– Venstre er skuffet over at meldingen ikke gir en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene som frivillig sektor er underlagt. Det er også en stor svakhet at Stortinget nylig har behandlet lover om frivillighetsregister og innsamlingsaksjoner, uten å ha tatt den helhetlige debatten om frivillighet først, sier Skei Grande.

I debatten la også Skei Grande vekt på frivillighetens egenart, og skisserte hvordan mange av dagens felleskapsløsninger har sitt opphav i frivillig arbeid og organisasjoner.
– Det finnes knapt noen samfunnsinstitusjon i Norge, som ikke har sin opprinnelse i et frivillig initiativ, påpeker Skei Grande.

Venstre godt representert
Venstre var godt representert i dagens debatt. I tillegg til Skei Grande hadde også Anne Margrethe Larsen, Gunnar Kvassheim og Odd Einar Dørum ordet. På ulike måter belyste de svakheter i Regjeringens melding, og vektla blant annet betydningen frivillige organisasjoner har som korrektiv og supplement til staten og offentlige aktører innenfor områder som internasjonalt arbeid, miljø, helse og omsorg.

Les Familie- og kulturkomiteens innstilling her
Les referat fra debatten her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**