Fremover, stadig fremover

Venstres forslag til bybudsjett 2008 og økonomiplan 2008 — 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forord

Den økonomiske situasjonen viser at Bergen står ovenfor store utfordringer i årene som kommer. Kommunens handlefrihet vil være avhengig av at Regjeringen ikke utarmer økonomien i storbyene gjennom de foreslåtte endringene i inntektssystemet om å overføre resurser fra storbyene til utkantkommunene.

Skal Bergen klare å gjennomføre sine ambisiøse planer i forhold til både innvesteringer i nye og gamle skolebygg og fortsette satsingen som Venstre har vært med på å starte opp for å styrke både det faglige innholdet i bergensskolen og øke timeressursen og samtidig føre en fremtidsrettet transport og miljøpolitikk trengs det folkevalgte som er villige til å foreta klare prioriteringer. Vi legger inn de nødvendige 10 mil. som byrådet vil spare gjennom skolenedleggelser, samt at vi styrker skolebudsjettet med 2,2 mil. ved at vi ikke godtar kuttene som byrådet foreslår på områder som leksehjelp, Demokratiprosjektet, Vokt- prosjektet Grønn Barneby m.m. Venstre har i tillegg alltid hatt en klar kulturprofil i sine budsjetter og følger dette opp også i 2008 spesielt i forhold til enkelte av museene og institusjoner som ikke har fått tilbakeført de kuttene som ble foretatt i budsjettet i 2004.

Venstre prioriterer derfor i sitt budsjettforslag en satsning på barn og skole, kultur, samt miljø og kollektivtrafikktiltak.

Venstre vil også innføre rushtidsdifferensiert betalingen i bompengeringen i Bergen samtidig som vi satser kr. 50 mil på trafikktiltak som både vil kunne bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og som også ivaretar de myke trafikantene. Venstre ønsker bl.a. å bygge flere kollektivfelt på innfartsårene til Bergen og vi setter av midler til sykkelstier og til aksjon skolevei. Vi sikrer også fortsatt drift av trolleybussene på linje 2 og parkeringsbussen i budsjettforslaget vårt.

Innenfor helse og omsorgssektoren har vi prioritert å starte byggingen av et nytt sykehjem i Fana/Ytrebygda med 50 mil. og å starte opp et prøveprosjekt med sprøyterom i Bergen ved å sette av kr. 2 mill. til dette.

Hans-Carl Tveit Anders Skoglund
Venstres gruppleder Venstres medlem i Finanskomiteen

Venstres endringer i Byrådets forslag til budsjett for
2008 og økonomiplan 2008 – 2011

Venstre finansierer sine forslag til økte innvesteringer og økte driftsutgifter ved å øke inntektsgrunnlaget til kommunen på følgende måte:

1. Salg av kommunens aksjer i Tide 150. mill
2. Eiendomskatt i hele kommunen etter nye takster 15. mill
3. Overføring fra Bergen Tomteselskap 20. mill
4. Økt overføring Bergen parkeringsselskap 10. mill
5. Bybanefondet 50.mill
6. Plangebyrer private planer til selvkost 3,5 mill
7. Nedtrekk Byråderts disposisjonskonto 0,5 mill
8. Salg av kommunens andeler i BIR (ikke verdifastsatt)

Sum 249.5 mill
Totalsummen på til sammen kr. 249 mill. fordeles med henholdsvis
200 mill til investeringsformål og kr. 49,5 mill til driftsformål som
beskrevet nedenfor under de enkelte byrådsavdelingene og bystyrets
kontor.

I tillegg kommer inntektene av salg av BIR som i sin helhet skal nyttes
til skoleinvesteringer. Størrelsen på beløpet vil først fremkomme når en
ser hva markedet er villig til å betale for selskapet.

1. Økte utgifter

A. innvesteringer

Byrådsavdeling for barnehage og skole

1.
Innvesteringene til skole økes med kr. 100. mill for å dekke opp skoles andel av innvesteringer i idrettshaller som byrådet har skjøvet ut i tid, og sikre fremdrift i forhold til tidligere vedtatte planer om ombygging og påbygging av skolebygg. I tillegg skal salgssummen for BIR i sin helhet benyttes til skoleinvesteringer

Sum innvesteringer byrådsavdelingen kr. 100 mill. + salgssum BIR

Byrådsavdeling for helse og omsorg

1. Det avsettes kr, 50 mill. til oppstart av nytt sykehjem i Fana/Ytrebygda.

Sum innvesteringer i byrådsavdelingen kr. 50 mill.

Byrådsavdeling for Kultur, næring og Idrett

1. Bystyret vedtar å bytte om rekkefølgen i kirkeinvesteringene i Fana Prosti ved at arbeidene med ferdigstillelse av Bønes Kirke gjøres ferdig først og at Nærkirken i Ytrebygda kommer etterpå innenfor rammen av Byrådets investeringsramme.

Ingen økonomiske konsekvenser

Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling

1. Opparbeidelse av Park and Ride i bydelene kr. 30. mill
2. Planarbeid videreføring av Bybanen til Flesland og til Åsane kr. 5. mill
3. Økt tilskudd aksjon skolevei kr. 5. mill
4. Til gjennomgående sykkelveinett kr. 5. mill
5. Den Laxevågske Fjellvei kr. 1. mill.
6. Kollektivfelt /sambruksfelt kr. 4. mill

Sum innvesteringer Byrådsavdelingen kr. 50. mill.

B. Drift

Byrådsavdeling for finans, konkurranse og omstilling
1. Prosjektering av rehabilitering i den gamle Hovedbrannstasjonen kr. 300.000,-

Byrådsavdeling for barnehage og skole
1. Ingen strukturendringer/skolenedleggelser kr. 10 mill.
2. Handlingsplan for demokrati i Skolen kr. 150.000,-
3. Økt tilskudd Grønn Barneby kr. 130.000,-
4. Ingen kutt i Vokt-prosjektet kr. 200.000,-
5. Ingen kutt i leksehjelpen utvide tilbudet til flere skole kr. 850.000,-
6. Nærmiljøtiltak/åpen skole/aktivitetstilbud kr 1 mill.
7. Styrking av barnehagesektoren kr. 3.592 mill.
8. Redusert nedtrekk Bergen en by i bevegelse kr. 500.000,-

Sum økte driftsutgifter på byrådsavdelingen kr. 16.4 22.000,- mill.

Byrådsavdeling for helse og omsorg
7. Frivillighetssentral Årstad Bydel – Løvstakksiden Oppstart kr. 200.000,-
8. Sprøyterom fra siste kvartal 2008 kr. 2. mill.

Sum økte driftsutgifter på byrådsavdelingen kr. 2.200.000,- mill.

Byrådsavdeling for Kultur, næring og Idrett
1. Bergen Sjøfartsmuseum tilskudd tilbake på 2003 nivå kr. 200.000,-
2. Bergen Byspill økt driftsstøtte kr. 500.000,-
3. Gratis museer i vinterhalvåret 08 -09 3 måneders virkning kr. 2. mill.
4. Tilskudd Espeland Fangeleir nytt Vakttårn og grunnskoleformidling kr. 1. mill.
5. Kultursenter i det gamle kretsfengselet kr. 272.000,-
6. Skolenes kunstverksted økt tilskudd kr. 250.000,-
7. Økt tilskudd Vestlandske teatersenter kr. 200.000,-
8. Økt tilskudd til Vestnorges Filmsenter kr. 200.000,-
8. Økt tilskudd til Bymuseet kr. 400.000,-
9. Ikke redusert åpningstid i sentralbadet kr. 1,7 mill.
10. Reduksjon i rammenedtrekk idrettsetaten kr. 2,3 mill.

Sum økte driftsutgifter på byrådsavdelingen kr. 9.022.000,- mill.

Byrådsavdeling for klim, miljø og byutvikling
1. Ny panteordning for utfasing av private oljefyringsanlegg i boliger 5. mill.
2. Ringtrikk/Museumstrikk i sentrum Utredning – planarbeid kr. 200.000,-
3. Økt vedlikehold på stier/turveier i Byfjellsområdene kr 2. mill.
4. Byantikvarens kontor gjenopprette stilling etter nedtrekk i 2004, kr. 650.000,-
5. Parkeringsbussen kr. 6.1 mill.
6. Trolleybusdriften kr. 5, 3 mill.

Sum økte utgifter på byrådsavdelingen kr. 19.250.000, – mill.

Byrådsavdeling for byggesak og bydeler
1. Tilskudd til bydelsstyrer for oppstart av bydelsplanarbeid kr. 800.000,-
2. Økt Driftstilskudd til Leieboerforeningen kr. 500.000.-

Sum økte utgifter på byrådsavdelingen kr 1.300.000,- mill.

Bystyrets Kontor
1. Rammene til bystyrets kontor økes med kr. 1. mill.

Sum økte rammer til Bystyrets kontor kr. 1. mill.

C. Budsjettkonsekvenser og tiltak beskrevet for den enkelte Byrådsavdeling

A. Byrådsleders avdeling

1.
Byrådets disposisjonskonto administreres fra Byrådsleders avdeling og skal dekke uforutsette hendelser og utgifter en ikke kjente til ved utarbeidelsen av årsbudsjettet. Frivillige organisasjoner og 3. personer som henvender seg til kommunen om tilskudd til prosjekter og tiltak mottar også støtte fra disposisjonskontoen. Det har over tid etablert en praksis med at “godt etablerte tiltak” får tilskudd/dekket sine kostnader herfra. Posten reduseres og “gjengangerne” henvises til å få dekket sine kostnader fra de respektive fagavdelingene de naturlig hører hjemme under. Byrådet får fullmakt til å fordele nedtrekket på de 6 faghavdelingene.
Besparelse kr. 500.000,-

2.
Ved økningen av byrådet fra 5 til 7 medlemmer er enkelte saksområder som naturlig hører sammen, eller helt eller delvis har felles målgrupper, lagt til ulike byrådsavdelinger. Bystyret vil understreke at en ved byrådsleders avdeling tar et særskilt ansvar koordinering og samordning av ressursbruken og tjenestetilbudet slik at innbyggerne i Bergen opplever at de fortsatt får den service og det tjenestetilbudet de har krav på.

B. Byrådsavdeling for finans, konkurranse og omstilling

1.
Bystyret mener Bergen interkommunale Renholdsselskap ikke tilfredsstiller moderne krav til avfallshåndtering og gjenvinning av avfall. Bystyret ønsker derfor å selge Bergen kommunes eierandeler i BiR og avslutte samarbeidet med BiR. Inntektene skal i sin helhet nyttes til skoleinvesteringer. Bystyret mener Bergen kommune må ta tilbake ansvaret for avfallshåndteringen i Bergen. Bystyret ønsker å konkurranseutsette avfallshåndteringen i Bergen. Anbudstilbydere må kunne tilby høyest mulig gjenvinningsandel og den nyeste og beste teknologi for miljøvennlig håndtering av avfall i tråd med en ny avfalsplan som kommunen selv utarbeider og vedtar.
Inntektene av salget overføres investeringsbudsjettet.

2.
Bystyret forutsetter at en snarest ferdigstiller takseringsprosjektet for eiendomskattegrunnlaget i hele Bergen Kommune slik at en tidlig i 2008 kan ta i bruk de nye takstene. Eiendomskatten skal som tidligere skrives ut med 6 /00. Anslått merinntekt i 2008 k. 15. mill.

3.
Bystyret mener det er viktig at Bergen Kommune gjennom aktiv eierskap har kontroll med viktig infrastruktur knyttet til levering av tjenester til innbyggerne som vann og avløp. Det er også viktig å sikre at BKK forblir et slagkraftig selskap på Vestlandet for produksjon og levering av elektrisitet i Bergensregionen. Dette kan best sikres gjennom kommunens finansielle og strategiske eierandel i selskapet.

4.
Bystyret ønsker at kommunen av kulturpolitiske årsaker fortsatt skal eie Bergen Kino.

5.
Fløibanen er et viktig turistmål men har også en sentral betydning i den lokale kollektivtrafikken på fjellsiden. For å sikre Fløibanen som kollektivt transportmiddel og kontroll med taksregulativet mener Bystyret at det er viktig at kommunen opprettholder sin eierposisjon i selskapet.

C. Byrådsavdeling for barnehage og skole

1.
Bystyret ber byrådet, frem til bystyrets endelige behandling av budsjettet den 17. desember, klargjøre hvilke strukturendringer innenfor skolefeltet en har tenkt å
gjennomføre for å få til en besparelse på driftsbudsjettet ved slutten av
økonomiplanperioden på kr. 76,2 millioner.
Venstre har i sitt budsjettforslag avsatt 10 mill. og går imot skolenedleggelser

2.
Resultatet av de nasjonale prøvene viser at Bergen Kommune fortsatt har et
stykke vei å gå i forhold til de andre storbyene som det er naturlig å sammenligne seg med i forhold til elevenes læringsutbytte i skolen. Økt lærertetthet er en av flere viktige innsatsfaktorer for å øke elevenes kunnskapsnivå.

Bystyret har merket seg at byrådet har startet opptrappingen av kuttene i timeressursen i grunnskolen i forslaget til budsjett for 2008. Bystyret legger til grunn at byrådet vil videreføre denne opptrappingen slik at en kommer tilbake til nivået for timeresursen før nedskjæringene som startet i 1999

Bystyret ber derfor Byrådet komme tilbake med en egen sak om en forpliktende opptrappingsplan for tilbakeføring av kuttene i timeressursene i perioden 1999 -2003 i løpet av første halvår 2008, utover den rammetimeøkningen som ligger i budsjettforslaget for 2008.

3.
Bystyret ber byrådet intensivere arbeidet med gi kompetansehevingstilbud til lærerne i grunnskolen i Bergen slik at de får styrket formalkompetansen sin i de fagene de skal undervise i ved at de får tilbud om å avlegge eksamener som gir de nødvendige studiepoeng i henhold til kravene i kompetansehevingsplanen som bystyret har vedtatt.

4.
Bystyret godkjenner ikke byrådets forslag om å innføre en ordning med “trynetilleg” i Bergensskolen som en del av lønnsystemet.

5.
Bystyret ber Byrådet innlede et samarbeid med NITO/Tekna om medvirkning i den pågående realfagssatsingen i Bergensskolen bl.a. med sikte på kurs for realfagslærene og innkjøp av realfagssekken.

6.
Bystyret legger til grunn at de årlige tilskuddene til Ungdomsportalen i Hordaland, Ferieklubben og Bergen Døveforrening ikke legges til bydelsstyrene da dette er byomfattende tjenester som ikke naturlig faller inn under bydelsstyrenes arbeidsområde

7.
I byrådets tilleggsinnstilling er det pedagogisk innrettede prosjektet Grønn Barneby redusert med kr. 130.000,- og det gjenstår kun kr. 20.000,- til prosjektet i 2008. Prosjektet har også betydning for realfagssatsingen i skolen. Det hevdes at deler av prosjektet skal videreføres innenfor rammen til Byrådsavdeling for Klima, Miljø og Byutvikling. Det er ikke foreslått noen rammeøkning innenfor de grøntfaglige områdene på denne avdelingen som tilsier at de kan overta hoveddelen av prosjektet som da står i fare for å mister sin pedagogiske forankring og vil stå uten de nødvendige ressurser til å fortsatt være bærekraftig.
Venstre tilbakefører kr. 130.000,- til prosjektet

8.
De økte byggekostnadene gir store utfordringer i årene fremover for å oppfylle de påtrengende behovene for nybyggs- og rehabilitering som fremkommer i skolebruksplanen og bystyrets vedtak av planen for moderniseringen av skolene i Bergen. Det faktum at ordningen med statlige rentekompenserte skolelån antas å falle bort gjør ikke situasjonen lettere. Bystyret forutsetter at en tidlig på nyåret får fremlagt en sak med forslag til oppdatert prioritering og temporisering av fremdrift i de enkelte byggeprosjektene som tidligere er vedtatt realisert. For å dempe rente- og avdragsbelastningen i bykassen søkes deler av investeringene finansiert ved kapitalfrigjøring.
Venstre foreslår å selge aksjene i Tide og tilføre kr. 100 mill til skole investeringer sammen med inntektene avsalget av BIR

9.
Bystyret ber Byrådet innen utgangen av januar 2008 legge frem sak for Bystyret som entydig klargjør fremdriften i realiseringen av ny Søreide skole plassert på Oddemarken som et OPS samarbeid..

10.
Bystyret merker seg at en innenfor barnehagefeltet foreslår nedtrekk i bevilgningene til oppgradering av barnehagenes uteområder og konseptutvikling av de kommunale barnehagene. Bystyre understreker viktigheten av dette arbeidet for å sikre at de mange eldre kommunale barnehagene fortsatt skal være konkurransedyktige i forhold til de mange nye private barnehagene som etableres i Bergen.
Venstre styrker barnehagesektoren med kr. 3.952.000,-

11.
Bystyret beklager at Byrådet velger å stryke bevilgningen til handlingsplanen for demokrati i skolen. En plan som må ses i sammenheng med etableringen av Ungdommens Bystyre. Bortfalle av disse midlene vil svekke arbeidet med utviklingen av ungdommens bystyre da disse to prosjektene henger nøye sammen.

Venstre tilbakefører kr.150.000 til prosjektet.

12.
Ved å stryke kr. 200.000,- i bevilgningen til leksehjelp i skolen reduser Byrådet muligheten for at skoler som i dag ikke har tilskudd til slike ordninger kan få etablert det neste år.
Venstre tilfører kr. 700.000,- til formålet slik at flere skoler kan bli med i prosjektet

D. Byrådsavdeling for Helse og omsorg

1.
Bystyret ber Byrådet fremme en helhetlig sak om oppfølging av rusavhengige med særlig vekt på konkret oppfølging av den enkelte rusmisbruker med sikt e på at den enkelte rusavhengige sikres en helhetlig tiltakskjede. En slik sak skal drøfte opprettelsen av et forsøk med Sprøyterom som et lavterskeltilbud etter modell fra tilsvarende forsøksordning i Oslo.
En tar sikte på etablering av et slikt sprøyterom fra 4. kvartal 2008. Kostnad kr. 2. mill
2.
Bystyret har merket seg at de statlige normer for sykehjemsplasser fører til at Bergen Kommune ikke motta statlig investeringstilskudd til den planlagte sykehjemsutbyggingen i Bergen. Byrådet anmodes om å ta kontakt med statlige myndigheter for å få avklart riktigheten av dette og øve påtrykk på regjeringen for å sikre at storbyene oppnår statlig delfinansiering for å dekke sine behov for sykehjemsplasser.
Venstre har funnet rom for i denne omgang å tilføre bygging av nytt sykehjem med kr. 50 mill.

3.
Bystyret ber Byrådet medvirke til at det opprettes flere frivillighetssentraler i Bergen Kommune i tråd med intensjonene i frivillighetsmeldingen. Gjennom slike sentraler kan en skape lokalt engasjement for nærmiljøet/bydelen hvor innbyggerne tar ansvar for eget nærmiljø.
Det avsettes 200.000 til formålet.

E. Byrådsavdeling for Kultur, næring og idrett.

1.
Bystyret viser til de til dels store kuttene som ble gjennomført i forbindelse med budsjettet for 2004 i overføringene en rekke institusjoner og frivillige lag og organisasjoner og andre aktører innenfor det som i dag er byrådsavdelingens avdelingens ansvarsområde. En del av disse kuttene rettes nå opp i Venstres budsjettforslag. Bystyret ber om å få seg forelagt en statusmelding som viser i hvilket kutt som gjenstør etter disse budsjettjusteringene

2.
Driftsbevilgningen til Bymuseet i Bergen har ikke vært justert for lønns- og prisvekst siden 2004, samtidig som museet har gjennomfører store omstillinger. Økningen i statlige tilskudd har vært betinget av at fylket og kommunen opprettholder sine tilskudd. Fylket har gitt kompensasjon for lønns- og prisvekst, mens det har det vært en realnedgang i tilskuddet fra Bergen kommune. Det foreslås at det gis et tillegg på kr 400.000 for å bringe bevilgningen for 2008 til samme realnivå som i 2004.

Det er også viktig for byen at arbeidet med å realisere et brannmuseum av internasjonalt format som en del av bymuseet nå starter opp. Den gamle hovedbrannstasjonen er godt egnet til formålet og for å unngå ytterligere bygningsmessig forfall og for å opprettholde den frivillige entusiasmen rundt etableringen av brannmuseet må det settes av midler i budsjettet for 2008 til å starte prosjektering og rehabiliteringen av hovedbrannstasjonen

3.
Sjøfartsmuseet var et av de museene i Bergen som måtte tåle store nedtrekk budsjettet for 2004 i unntaksåret som skulle bidra til å gjenopprette balansen i kommunens økonomi. Museet har arbeidet systematisk med å gjøre samlingene interessante og bedre tilgjengelig for publikum noe de har lyktets med på en god måte. Dette har imidlertid gått utover bl.a. museets bibliotek som har vært steng og mulighetene til å drive forskning som er en viktig oppgave for et museum av denne type og størrelse. Tiden er nå inne til å få tilbakeført siste delen av dette nedtrekket som beløper seg til kr. 200.000,- slik at museet også får tildelt økt statstøtte som har uteblitt p.g.a. manglende kommunal bevilgning.

4.
Bystyret forutsetter at Flerbrukshallen som byges som en integrert del av den nye skolen i Sædalen, ferdigstiles parallelt med skoleutbyggingen.

5.
Bystyret ber om at det årlige tilskuddet kor, korps og orkestre tilknyttet Den norske kirke i Bergen får sine årlige driftstilskudd gjennom søknad til de lokale kulturkontorene i bydelene slik at de likebehandles med de øvrige kor, korps og orkestre som driver barne- og ungdomsarbeid i Bergen.

6.
Bystyret er bekymret over den utsettelsen som er foreslått for realisering av lokalekulturhus i flere bydeler. Dette er arenaer som er avgjørende å få realisert i forhold til å gi det lokale kulturlivet gode vekstvilkår. Venstre går inn for at Kulturhuset i Åsane etableres som et OPS samarbeid slik at en unngår store investeringskostnader. Dette betyr at Kulturhuset kan stå ferdig i 2010 som planlagt.

7.
Bergen er en by som er svært rik på kulturminner. Bystyret ønsker å styrke innsatsen på kulturminnevernet med fokus på middelalderruiner, verneverdige strøk, bebyggelse og de gamle postveiene. Det må også være et mål å få igangsatt en prøveordning med gratis museer utenom turistsesongen for å øke bergensernes bruk av disse. Venstre legger inn kr. 2 mill. til formålet

8.
I forbindelse med utbyggingen på Nøstet vil BIT – Teatergarasjen i en 3 – til 4 års periode måtte fraflytte sine lokaler i Teatergarasjen. Bystyret anmoder Byrådet om å medvirke til at en finner rimelige og egnede erstatningslokaler til virksomheten slik at denne viktige institusjonen kan få gode vilkår for sin virksomhet i denne perioden.

9.
Fremt til det nye 50 meters bassenget står klart i august 2011 forutsetter Bystyret at en ikke reduserer det eksisterende svømmetilbudet som er i byens svømmehaller i dag.
Venstre avsetter kr. 1.7 mill til formålet i sitt budsjett.

F. Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling

1.
Bystyret ber om at det snarest startes opp reguleringsarbeid for videreføring av Bybanen til Lagunen og Flesland mot syd og til Åsane senter mot Nord. Videre ber bystyret om at det nedsettes en egen arbeidsgruppe som får i oppdrag å starte nødvendige utredningsprosesser for bygging av disse banestrekningene slik at det kan pågå en kontinuerlig byggeprosess av Bybanen videre sør- og nordover, senest når strekningen Sentrum Nesttun nærmer seg sin avslutning
Venstre legger inn kr. 5 mill til dette planarbeidet

2.
En viktig forutsetning for å få etablert dobbeltspor gjennom Ulrikken er knyttet til at en får en reguleringsmessig avklaring for den endelige traseen og tunnelinnslaget i Fløen. Bystyret ber Byrådet arbeide intensivere arbeide med de nødvendige planavklaringene og samtidig arbeide aktivt ovenfor de statlige myndigheter for å sikre at bevilgningene som allerede er gitt til dobbeltsporet ikke forsøkes omdisponert av regjeringen med begrunnelse om at kommune ikke har foretatt nødvendig planavklaring for prosjektet.

3.
Bystyret ber Byrådet om at en i samarbeid med Bergen Parkeringsselskap øker antallet parkeringsplasser i Bergen sentrum for EL – biler med ladestasjon med 50 plasser i 2008

4.
Bystyret legger til grunn at Parkeringsbussen i Bergen Sentrum opprettholdes og at linje 2 fortsatt skal kjøres med Trolleybusser.
Venstre har lagt inn kr. 5. 3 mill til line 2 og foreløpig 1.1 mil til parkeringsbussen. Tilsvarende har Hordaland Venstre avsatt i sitt alternative fylkesbudsjett.

5.
Bystyret legger til grunn at alle gebyrer som nyttes både for plan og byggesaksbehandling til enhver tid skal bygge på selvkostprinsippet slik at bykassen ikke subsidierer denne virksomheten.

Vi budsjetterer med minimum kr. 3,5 mill.

6.
Piggdekkgebyrene forventes å gi en merinntekt på ca. kr. 30 mill i 2008,- Bystyret ber byrådet etablere en panteordning for utfasing av oljefyringsanlegg i private hjem innenfor samme sone som den tidligere etablerte pantordningen for utskifting av ovner med fast brensel.

Venstre avsetter i første omgan kr. 5. mill. til formålet.

Bystyret ber Byrådet om å etablere beboerparkering på 3. dekk i Klostergarasjen
i tråd med forutsetningene for at Klostergarasjen AS i sin tid fikk tillatelse til å
ferdigstille dette arealet til parkeringsformål.
De økte inntektene gjør det mulig å øke selskapets overføring til bykassen.

8.
Bystyret ber byrådet i tråd med tidligere vedtak oppheve ordningen med fri parkering på gategrunn med parkometer i Bergen sentrum etter kl. 10.00 på lørdager. Bystyret forutsetter at det skal betales parkeringsavgift på lørdager frem til kl. 17.00
Merinntektene gjør det mulig med økt overføring til bykassen

9.
Bystyret vedtar å forlenge tidsrommet for parkering på gategrunn i sentrum på hverdager frem til kl. 19.00.
Merinntektene gjør det mulig med økt overføring til bykassen

10.
Bergen er den av de store bykommunene i landet som har størst vekst i privatbilbruk med de store miljøkonsekvensene det har i tillegg til at biltrafikken i rushtiden blokkerer fremkommeligheten for kollektivtrafikken. Bystyret ber Byrådet legge frem egen sak om etablering av kollektivfelt på alle hovedinnfartsårene til sentrum slik at en får økt fremkommelighet for bussene og dermed kan korte ned reisetiden og gjøre bussen til et bedre og mer reelt alternativ til den stadig voksende biltrafikken i Bergen.
Venstre setter av kr. 4. mill til formålet utover det som tidligere er avsatt.

11.
Erfaringene fra flere større byer viser at en effektivt klarer å redusere biltrafikken inn til de sentrale byområdene ved på ulike måter å differensiere bompengebetalingen. Bystyret ber Byrådet fremme forslag om å innføre en miljøbasert rushtidsdifferensiering av bompengene i Bergen for å bedre kunne styre biltrafikken på hovedfartsårene til og fra de sentrale byområdene i de mest trafikktunge tidene av døgnet. Det forutsettes at en søker staten om å få nytte merinntektene til å styrke kollektivtrafikken for å gjøre den mer konkurransedyktig. Økte inntekter forutsettes nyttet til kollektivformål

12.
Regjeringen har besluttet å overføre ansvaret for all kollektivtrafikk i Bergen
fra kommunen og over til Hordaland Fylkeskommune fra 1.1. 2008. Som et resultat av dette er bystyret kjent med at det pågår en diskusjon om ansvarsforholdet vedrørende den fremtidige driften av parkeringsbussen med fylkeskommunen. Det samme forholdet gjør seg gjeldene også for driften av trolleybussen på linje 2 hvor fylkeskommunen ikke er villig til å ta ansvar for det mest miljøvennlige kollektivtilbudet som eksisterer i Bergen. Bystyret forutsetter at ansvarsfordelingen for driften av parkeringsbussen og trolleybussdriften er avklart før bystyrets endelige budsjettbehandling.

13.
Et viktig element i bergensprogrammet er arbeidet med å styrke mulighetene for syklister å ta seg frem i Bergen på eget avsatt areal. Hittil har dette arbeidet ikke vært prioritert bl.a. fra Hordaland vegkontor sin side. Bystyret anmoder Byrådet om å prioritere arbeide med å få realisert det tidligere vedtatte gjennomgående sykkelveinettet i hele Bergen kommune.
Venstre setter av kr. 5 mill. til formålet

G. Byrådsavdeling for byggesak og bydeler

1.
Bystyret viser til de mange bruddene som i den senere tid er avdekket i forhold til at stadig flere utbyggere ikke forholder seg til de faktiske byggetillatelsene som er gitt fra kommunen, men tar seg til rette etter eget forgodtbefinnende. Bystyret ber Byrådet intensivere kontrollarbeidet for å gjenreise respekten for de vedtak som treffes fra kommunens side i byggesaker. Særlig viktig er det å ha fokus på sikkerhet, byggearbeider i strandsonen/100 metersbeltet og på byggehøyder/byggevolum.

2.
Bystyret vil understreke betydningen av at Byrådet aktivt medvirker til at de nye Bydelsstyrene trekkes reelt med i arbeide med utvikling av den enkelte bydel. Dette kan f. eks. skje ved at det utarbeides bydelsplaner for den enkelte bydel for eksempel etter modell av Landåsplanen som i sin tid ble vedtatt av bydelsurvalget i gamle Landås bydel. I slike planprosesser kan en skape engasjement og identitet i forhold til bydelen i befolkningen som kan være viktig for å skape legitimitet til bydelsstyrenes arbeid.
Venstre avsetter i budsjettet kr. 800.000,- til formålet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**