– Krever handling fra regjeringa

Venstres Vera Lysklætt forlanger handling fra regjeringa i forhold til Hammerfest Energis planer for det CO2-frie gasskraftverket. De har ventet lenge nok på å få et endelig svar på sin anke, sier Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Nå forlanger jeg et engasjement fra regjeringa i forhold til Hammerfest Energis planer for det CO2-frie gasskraftverket. De har ventet lenge nok på å få et endelig svar på sin anke, sier Venstres stortingsrepresentant fra Finnmark, Vera Lysklætt.

Vera Lysklætt

Foto: Rune Kongsro

— Regjeringa kan ikke være bekjent av at det heller ikke blir noe av dette miljøvennlige nyskapingsprosjektet i nord etter at de tragisk nok lot tidevannskraftverket til Hammerfest Strøm flagge ut — i ei tid hvor alle etterspør miljøvennlige løsninger.

Tema i spørretimen
Vera Lysklætt opp temaet i Stortingets spørretime:
"I Hammerfest har Hammerfest Energi allerede utvikla et svært spennende gasskraftverk med CO2-håndtering. De jobber nå for å få konsesjon til dette anlegget som kan være i drift i 2010. NVE avslo søknaden i juli, den ble så anket og er nå til behandling i departementet. Når vil det foreligge et svar på denne anken etter at AP’s Tore Nordtun var i Hammerfest et par dager før valget i høst og uttalte at Hammerfest Energi vil få konsesjon til dette CO2-frie gasskraftverket?", spurte Lysklætt

Olje- og energiministeren var bortreist derfor besvarte landbruksministeren spørsmålet på vegne av regjeringa. Landbruksminister Terje Riis-Johansen sa følgende:

"Den enkeltsaken kan jeg ikke gi et eksakt svar på her i Stortinget i dag. Det som imidlertid er viktig å si, er at den type utvikling som representanten her viser til, jo nettopp er det vi trenger. Vi trenger gode prosjekter, vi trenger innovasjon knyttet til fagmiljøer, teknologimiljøer, som faktisk kan dra de prosessene videre. Vi har jo fra Regjeringas side nå lagt mye ressurser inn på Mongstad-prosjektet. Det betyr ikke at det som skjer andre steder, er negativt. Tvert imot — vi trenger både konkrete forslag til løsninger og innspill rundt det.

Så generelt er det veldig bra at det jobbes med forslag til CO2-løsninger i de ulike fagmiljøene. Konkret i forhold til enkeltsaken som jeg har nevnt, kan jeg ikke gi noe eksakt svar på det her nå."

Positivt svar, men krever også handling
– Det er positivt at statsråden i sitt svar til meg sier at denne typen utvikling og gode prosjekter nettopp er det vi trenger i dag. Derfor forventer jeg nå at han bringer denne saken videre til sin partifelle og ansvarlige statsråd, olje- og energiminister Åslaug Haga — og at det blir en fortgang i behandlingen av ankesaken fra Hammerfest Energi, sier Lysklætt.

– Etter at regjeringas prestisje- og månelandingsprosjekter både på Mongstad og Tjeldbergodden nå dessverre har havarert — er det tid for å vende blikket nordover og på dette CO2-frie gasskraftverket som er utviklet i Hammerfest — et prosjekt som vil kunne gi regjeringas uttrykte ønske om å satse i nordområdene et konkret og etterlengtet innhold, avslutter Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**