Dialog om skolen er ikke nok

– Det nytter ikke å invitere til dialog om skolen dersom de rødgrønne ikke er villig til å prioritere budsjettkronene riktig, sier Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum i en kommentar til statsministerens nyttårstale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Prioriter annerledes
Den bekymringsfulle utviklingen i skolen var en av hovedsakene i statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale. Statsministeren benyttet anledningen til å invitere til dialog og tverrpolitisk dugnad for å bedre resultatene i norsk skole.
– Det avgjørende for en god skole er å satse på lærerne og sette dette først. Da må Stoltenberg og regjeringen være villige til å satse og prioritere annerledes enn det de har gjort til nå, sier Dørum.

Bedre etter- og videreutdanning
Dørum viser til at Stoltenberg i sin tale blant annet la vekt på forbedre lærerutdanningen, og sikre lærerne etter- og videreutdanning.
– I løpet av de siste to årene har Venstre lagt frem en rekke forslag på Stortinget for å bedre norsk skole. Vi har blant annet foreslått å innføre en systematisk ordning for etter- og videreutdanning av lærere gjennom et kompetanseår, og foreslått nasjonale rekrutteringsplaner, seniortiltak og rekrutteringsstipend for å demme opp for den kommende lærermangelen. Dette har de rødgrønne konsekvent stemt i mot.

Gode lærere
– Det nytter ikke med samtale og dialog om skolen dersom den rødgrønne regjeringen ikke er villig til å prioritere budsjettkronene riktig. Regjeringen vil for eksempel prioritere å utvide skoledagen, noe som vil koste om lag 2,3 mrd. kroner. Dette er penger Venstre heller vil bruke på gode, og ikke minst tilstrekkelig mange lærere, påpeker Dørum.

Lytt til Venstre
– Dersom Stoltenberg mener alvor med sitt engasjement i skolepolitikken bør han begynne å lytte til Venstres forslag: Få på plass en systematisk etter- og videreutdanningsordning og utarbeid nasjonale rekrutteringsplaner for lærere, utvid lærerutdanningen til fem år og sørg for at lærerne får være lærere — ikke byråkrater. Det handler om å prioritere det viktigste først, avslutter Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**