– Samferdselsministeren uten vilje til kollektivsatsing

Venstres Borghild Tenden reagerer kraftig på Navarsetes gjentatte utspill om rushtidsavgift.
– I stedet for å stå klar med pisken, bør hun komme på banen med gode tiltak for kollektivtrafikken. Vi savner bedre tiltak for kollektivtrafikk i byene, dobbeltsporet Ski-Oslo, Vestfoldbanen og hun er avventende i forhold til det rådende togkaoset, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Borghild Tenden

Foto: Venstre

Stortinget venter nå på samferdselsministerens Stortingsmelding om Oslopakke 3, som er lovet i løpet av våren.

Skaper usikkerhet
– Med sine jevnlige utspill om rushtidsavgifter og veiprising, setter Navarsete tidens største norske trafikkprosjekt i spill. Hun skaper usikkerhet og øker konfliktnivået rundt et prosjekt som vil gi et stort løft for kollektivtrafikken Oslo og Akershus, sier Tenden.

De politiske partiene i Oslo og Akershus (fra SV til Frp) står bak samlet en 53 milliarders pakke som skal løse Osloregionens trafikkproblemer de neste 20 årene (Oslopakke 3). Sentrale stikkord er miljøtuneller, økt kollektivsatsing og bompenger.

Buss1

Foto: Tore Nilsen

Belønne kollektivsatsing
Tenden mener regjeringen må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på kollektivtrafikk. Hun tenker da spesielt på den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk, som utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger.

– I årets budsjett har regjeringen svekket ordningen, ved at flere byområder innlemmes i ordningen uten at bevilgningen økes tilsvarende. Først i 2008 er den på samme nivå som da Venstre forlot regjeringskontorene i 2005. En rekke forskningsrapporter har dokumentert at ordningen fører til at kommunene øker sin kollektivsatsing. Hvorfor Navarsete skal svinge rushtids-pisken uten at hun løfter belønningsordningen er uforståelig, sier Borghild Tenden, nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**