Åpen høring om tiltak mot drosjesvindel

Transport- og kommunikasjonskomiteen avholdt i dag åpen høring om Venstres representantforslag om å innføre tiltak for å bekjempe juks og svindel og organisert kriminalitet i drosjenæringen. De fremmøtte var svært positive til Venstres forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Jeg er svært fornøyd med dagens høring, sier Borghild Tenden, en av forslagsstillerne og nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Utvikling vekker bekymring
Venstre er bekymret for utviklingen i taxinæringen i Oslo, der svindel, skattejuks og kriminalitet synes å ha blitt en del av hverdagen. I oktober utfordret derfor Borghild Tenden og tidligere justisminister Odd Einar Dørum samferdselsministeren og justisministeren på hva regjeringen har tenkt å gjøre for å beskytte taxinæringen i Oslo mot juks, svindel og kriminalitet.

– Svarene fra statsrådene var påfallende passive, noe som fikk oss til å foreslå strakstiltak, sier Tenden.

Nødvendige tiltak
Venstres Tenden, Dørum og Skei Grande fremmet forslag i Stortinget om å innføre flere tiltak som vil kunne bekjempe kriminalitet innen drosjenæringen.

– Venstre vil blant annet innføre lagrings- og rapporteringsplikt for taksameterinformasjon, kombinert med en styrket tilknytningsplikt til drosjesentralene, forklarer Tenden.

Engasjement
Tilstede på dagens høring var blant annet Oslo taxi, Norges taxiforbund og Norsk transportarbeiderforbund. Høringen viste stort engasjement og de fleste var svært positive til at det nå foreslås tiltak for å få bukt med kriminalitet i drosjenæringen. Flere av dem som møtte opp kunne dessuten bidra med gode råd for hvordan vi skal håndtere utviklingen.

– Jeg håper vi får flertall for forslagene, fortsetter Tenden. – Tiltakene vil nok alene ikke bekjempe svindel og kriminalitet innen drosjenæringen. Men det er viktig at vi nå politisk tar tak i problemene som drosjenæringen. Det er uheldig at noen kriminelle ødelegger for det klare flertallet som driver på ærlig vis, sier Tenden.

Les Venstres forslag.
Les spørsmålene fra Tenden og Dørum fra oktober i fjor:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**