Klimaforlik kan gi bedre kollektivtilbud i Bergen

Hans-Carl Tveit sier han er fornøyd med resultatet fra klimaforliket.
– Venstre i Bergen har jobbet knallhardt for å øke satsingen på kollektivtrafikken over belønningsordningen. En dobling av satsingen til neste år er i tråd med det Venstre tidligere har foreslått i sine alternativt statsbudsjett, sier Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


I avtalen om norsk klimapolitikk som ble inngått i dag mellom Venstre, KrF, Høyre og regjeringspartiene heter det at satsingen på kollektivtrafikken gjennom den såkalte belønningsordningen skal dobles fra ca 161 mill. kroner til om lag 322 mill. kroner neste år.

Det betyr at dagens bevilgningsnivå til kollektivtrafikken i Bergen på om lag 30 mill. kroner kan bli økt til inntil 60 mill. kroner allerede neste år. Det betyr et bedre kollektivtilbud til de reisende, sier gruppeleder for Venstre i Bergen bystyre Hans-Carl Tveit, som legger til at partiet skal gjøre sin del av jobben i Bergen med å ta opp igjen forslaget om innføring av rushtidsdifferensierte bompengesatser. Det må ikke stå på kommunens vilje til å gjøre sin del av innsatsen for å sikre at disse midlene kommer kollektivtrafikken i Bergen til gode, sier Tveit

Hans-Carl Tveit sier han er fornøyd med resultatet fra klimaforliket.
– Venstre i Bergen har jobbet knallhardt for å øke satsingen på kollektivtrafikken over belønningsordningen. En dobling av satsingen til neste år er i tråd med det Venstre tidligere har foreslått i sine alternativt statsbudsjett, sier Tveit.

Tveit viser også til at avtalen om norsk klimapolitikk inneholder flere tiltak som vil bidra til økt satsing på miljøvennlige transportløsninger.

– Det legges opp til økte investeringer i jernbane på 250 mill. kroner til neste år og at satsingen på miljøbiler og alternative drivstoff skal intensiveres. For oss i Bergen er bl.a. dobbelt jernbanespor gjennom Ulriken viktig og det er viktig at dette prioriteres høyere opp, sier Tveit..

– Vi i Bergen Venstre kommer nå til å jobbe for at kollektivtrafikken i Bergen skal få sin rettmessige andel av den økte potten i belønningsordningen, sier Tveit.

– Det er et paradoks at det er Venstre som har vært med å sikre et bredt klimaforlik og på den måten har hjulpet SV som ikke synes å ha fått miljøpolitisk gjennomslag i regjeringens opprinnelige klimamelding, avslutter Tveit.

Fakta om belønningsordningen:
Se samferdselsdepartementets nettside http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/tema/kollektivtransport/Belonningsordningen.html?id=426204
– Belønningsordningen for kollektivtrafikk ble innført av tidligere samferdselsministrt Torhild Skogsholm (V) i 2003. Ordningen utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger.
– En rekke forskningsrapporter har dokumentert at ordningen fører til at kommunene øker sin kollektivsatsing. I Oslo har ordningen bl.a. ført til hyppigere trikk- og bussavganger.
– I årets budsjett svekket regjeringen ordningen, ved at flere byområder innlemmes i ordningen uten at bevilgningen ble økt tilsvarende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**