Fornøyd med samferdselssatsing i klimaforliket

Venstres Borghild Tenden er fornøyd med at det nå kommer flere tiltak innenfor samferdselssektoren som vil bidra til å redusere utslippene framover. — Utslippene fra transportsektoren vokser, og det haster derfor å få på plass effektive og målrettede tiltak. Klimaforliket er et første skritt i riktig retning, uttaler Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


– Venstre kjempet hardt i de harde forhandlingene med regjeringspartiene om å øke satsingen på miljøtiltak innen samferdsselsektoren. Jeg er fornøyd med resultatet, men vi er ikke i mål enda. Venstre skal fremdeles være en pådriver for flere og bedre miljøtiltak i alle sektorer, legger hun til.

Hun viser til at opposisjonen på Stortinget fikk gjennom en rekke krav i den endelige avtalen og at det totalt er budet opp bevilgninger til ulike miljøtiltak i kommende statsbudsjett på over en halv milliard kroner.

Her er noen av de sentrale elementene:

Økt fokus på klima i samferdselspolitikken. I forbindelse med rulleringen av Nasjonal Transportplan 2010 — 2019 skal det så langt det er mulig foreligge et karbonbudsjett knyttet opp til alle større prosjekter som synliggjør effektene prosjektene og planen som helhet vil ha på de nasjonale klimagassutslippene.

Bedre for miljøbiler. Det er et mål at fra 2012 skal det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler være på under 120 g/km. For å nå dette målet må omleggingen av bilavgiftene i miljøvennlig retning fortsatte fra og med statsbudsjettet 2009.

Hydrogenbilsatsing. Hydrogenbiler bør få slippe gratis gjennom bomringen og ha gratis offentlig parkering, på lik linje med elbiler.

Alternative drivstoff. I statsbudsjettet for 2009 opprettes et prøveprosjekt — Transnova — med bevilgning på 50 mill kroner i minst tre år. Midlene til Transnova skal ikke brukes på infrastrukturprosjekter, men eksempelvis til å øke bruken av alternative drivstoff.

Mer til jernbane. Investeringer i jernbanen økes med 250 millioner kroner i statsbudsjettet for 2009.

Mer til kollektivtrafikken i byene. Bevilgningen til belønningsordningen for kollektivtrafikken dobles i statsbudsjettet for 2009, forutsatt at det inngås bindende avtaler om lokale og regionale tiltak for redusert biltrafikk.

Tilrettelegging for bildeling. Det skal utredes hvordan man kan integrere bildelingsordninger i jernbanestasjoner og øvrige kollektivknutepunkter.

Biodrivstoff. Det videre arbeidet med biodrivstoff bør vurderes på bakgrunn av høringen av forslaget om at minimum to volumprosent av årlig omsatt volum drivstoff til vegtrafikk skal bestå av biodrivstoff, stigende til fem prosent i 2009. Forutsatt bærekraftig produksjon og at annen generasjons biodrivstoff er kommersielt tilgjengelig, vil det vurderes en ytterligere opptrapping av andelen biodrivstoff av årlig omsatt volum til vegtrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**