Venstre vil kopiere svenskenes “Lärarlyft”

I Sverige skal 30 000 lærere få muligheten til etter- og videreutdanning ved universitet og høgskoler. – Den svenske skoleministeren vil heve kvaliteten i skolen. De gjør som Venstre vil i Norge, de starter med å løfte lærerne først, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande. I dag besøker hun og Odd Einar Dørum Sveriges skoleminister Jan Björklund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sveriges skoleminister (midten) Jan Björklund står i spissen for

Foto: Mikael Lundgren

Den svenske regjeringen har besluttet å satse 2,7 mrd. kr. frem til 2010 for etter- og videreutdanning av lærere. Lærere som ønsker å delta får permisjon med 80 prosent lønn under studietiden, og utdanningen skjer ved høgskoler og universitet.

Grunnutdanning ikke nok
– Det er viktig at lærere får en sjanse til etter- og videreutdanning. Det holder ikke med den grunnutdanning som mange lærere fikk i 20-årsalderen, sier Jan Björklund. Han representerer Folkpartiet, som er Venstres søsterparti i Sverige.

– Omfanget av etterutdanningen er 15 eller 30 studiepoeng, som tilsvarer et halvt eller et helt semester. Målsettingen er fremfor alt at lærerne skal øke sin fagkompetanse og bli bedre på å undervise i faget, forklarer Trine Skei Grande etter dagens møte i Sverige.

Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum og Oslo Venstres Kjell Veivaag (som har stått i spissen for et kompetanseår for lærere i Oslo), deltok på møtet med den svenske skoleministeren.

Kompetanseår i Norge
Svenskenes ordning er på flere områder nesten identisk med det Venstre har foreslått i Norge.

– Vi har blant annet foreslått å innføre en systematisk ordning for etter- og videreutdanning av lærere gjennom et kompetanseår. Den norske regjeringens utvidelse av skoledagen koster om lag 2,3 mrd. kroner. Det er omtrent det samme beløpet som den svenske regjeringen bruker på "Lärarlyftet". Dette kan vi altså få til i Norge også, men det krever at vi prioriterer pengene på gode lærere fremfor utvidet skoledag. Det blir meningsløst å utvide skoledagen når vi ikke har nok kompetanse og arbeidskraft til å gi kvalitet i den utvidede skoledagen, sier Odd Einar Dørum.

Sveriges "Lärarlyft"
2,7 milliarder kroner satses på etter- og videreutdanning av lærere til og med 2010. 30 000 lærere får muligheten til akademisk kvalifisert utdanning.
Lærerne får tjenestepermisjon med 80 prosent lønn under studietiden. Staten står for 70 prosent av kostnadene og kommunen for 30 prosent.
Utdanningen skal i første rekke ha et omfang på 15 (halvt semester) eller 30 studiepoeng (helt semester).

Skolverket.se: Skolminister Jan Björklund: “Kvaliteten i skolan ska höjas“.
Regjeringen.se: Lärarlyftet – fortbildning och högre status.
Stortinget.no: Venstres forslag om et kompetanseår for lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**