Venstre bekymret for fremtidige fiskeressurser på Mørekysten

Den 20. konsesjonsrunden for utdeling av tillatelser for oljeboring er i gang, og flere selskaper har meldt sin interesse for blokker på Møresokkelen.
– Venstre vil ha petroleumsfrie soner i de mest sårbare områdene på Møresokkelen, sier Venstres næringspolitiske talsmann Leif Helge Kongshaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Leif Helge Kongshaug

Foto: Rune Kongsro

Ta en pause i nye utlysninger
Tidligere olje- og energiminister Odd Roger Enoksen fredet Møresokkelen i forrige konsesjonsrunde. Regjeringen utarbeider nå en helhetlig forvaltningsplan for Norskehavet, og Venstre ber regjeringen vente med å lyse ut blokker i de mest konfliktfylte og sårbare områdene til denne forvaltningsplanen er på plass.

Beskytt sårbare områder
– Områder utenfor Mørekysten må beskyttes. Her er det store og viktige gyteområder og fiskeressurser som kysten har høstet av i generasjoner, og som vi skal fortsette å høste av fortsetter Kongshaug.
– Oljeboring og seismisk skyting kan forstyrre både gyting og fiskens vandring inn mot kysten, derfor må vi her følge føre var – prinsippet og la deler av Møresokkelen være petroleumsfri, avslutter Leif Helge Kongshaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**