Avviser skoleforlik

– For Venstre er det uaktuelt med et skoleforlik etter modell av klimaforliket, sier Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– For Venstre er det uaktuelt med et skoleforlik etter modell av klimaforliket. Det er verken rett tid eller grunnlag for et forlik med den sittende regjeringen når det gjelder skolepolitikk – til det er viljen til å følge opp retorikk med praktisk politikk for forskjellig, sier Dørum til Utdanning.

- For Venstre er det uaktuelt med et bredt skolepolitisk forlik, sier Odd Einar Dørum.

– For Venstre er det uaktuelt med et bredt skolepolitisk forlik, sier Odd Einar Dørum.
Foto: Rune Kongsro

Tydelighet
– Venstre har vært veldig tydelig på det vi mener er de viktigste grepene for å bedre norsk skole. Det handler om å prioritere det viktigste først: Mange nok gode lærere og friske skolebygg er viktigere enn utvidet skoledag med lærere som ikke finnes og skolemåltid som bare blir halvveis, utdyper Dørum.

Konkrete forslag
– Venstre har lagt frem konkrete forslag om systematisk etter- og videreutdanning for lærere i form av et kompetanseår, samt nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig mange lærere i tiden som kommer. Det har regjeringspartiene stemt ned. For tiden har Venstre flere forslag til behandling i Stortinget, bl.a. forslag om et lærerløft og forslag om å endre og utvide allmennlærerutdanningen. Ut fra signalene vi får gjennom media ser det ikke ut som om regjeringspartiene vil støtte oss her heller, påpeker Dørum.

Nødvendige prioriteringer
– Venstre har noen minimumskrav til regjeringspartiene med hensyn til nødvendige prioriteringer i skolepolitikken, understreker Dørum:

Lærerutdanning: Forbedre og endre allmennlærerutdanningen gjennom en utvidelse til fem år og med større vekt på faglig fordypning og praksis.
Kompetanseheving: Innføre en forpliktende og systematisk etter- og videreutdanning for lærere — et lærerløft — etter modell av Venstres forslag om et kompetanseår.
Friske skolebygg: Snarest gjeninnføre rentekompensasjonsordningen for skolebygg, slik at skoleeierne kan ha mulighet til å finansiere nybygg og renovering av eksisterende skolebygg.
Kompetansekrav til lærere: Endre forskrift til opplæringsloven slik at det stilles kompetansekrav for å undervise i alle fag, ikke bare for å bli ansatt. Slik sikrer man at alle lærere har en faglig bakgrunn i fagene de underviser i, og setter en ambisjon for hvordan kompetansehevingen i skolen skal foregå.
Rekrutteringsplaner: Innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig mange nye lærere i skolen og for å beholde lærere som allerede er i skolen.
Seniortiltak: Innføre målrettede seniortiltak, for eksempel bonuser eller redusert arbeidstid, for å beholde verdifull kompetanse i skolen.

Les hele saken i Utdanning

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**