Vil ha Kystvaktskip som stemmelokale

– Det å få anledning til å stemme er en borgerrett og en borgerplikt, og det er grunnleggende i et demokrati. Derfor må vi etterstrebe og legge forholdene til rette for at så mange som mulig kan få brukt stemmeretten sin,sier Leif Helge Kongshaug og Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunvald Ludvigsen

Foto: Rune Kongsro

Gi flere anledning til å stemme
Derfor, på oppfordring fra Møre og Romsdal Fiskarlag tok Venstre initiativ til å spørre kommunal- og regionalministeren om å utrede ordninger som muliggjør at fiskere og andre som på grunn av sitt yrke er borte i perioden hvor man kan forhåndsstemme, får anledning til å stemme.

Leif Helge Kongshaug

Foto: Rune Kongsro

Statsråden positiv til Venstres forslag
Venstre foreslo å se nærmere på utvidet stemmetid, muligheter for å bruke Kystvaktskip som valglokale og utvidet bruk av elektronisk stemmegivning. Under den ordinære spørretimen på Stortinget 30.01.08 fikk Venstre svar fra kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa, og statsråden var lydhør overfor de forslagene som Venstre kom med.

-At statsråden var så positiv til Venstres forslag får vi ta som en foreløpig seier, og vi håper at vi har en løsning på plass til neste valg, avslutter Kongshaug og Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**