Vil ha et rausere samfunn

Det var en opplagt Venstreleder, Lars Sponheim, som tok et oppgjør med Frp i sin innledning til Hordaland Venstres årsmøte. — Venstre vil ha et rausere samfunn, derfor kan ikke Venstre støtte en regjering der Frp er med, sa Sponheim til årsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lars Sponheim taler til Hordaland Venstres årsmøte

Alle piler peker oppover for partiet. Medlemstallet øker, og nivået på meningsmålingene ligger over det gode valgresultatet ved høstens valg. Sponheim forklarer dette med at Venstre er blitt mer gjenkjennelig, med en tydelig politikk på miljø, småbedrifter, skole og sosialt ansvar. — Det har vært våre hovedprioriteringer de siste årene, og vil bli det også ved neste valg, sa Sponheim.

Et rausere samfunn
Venstre står for en politikk som favner flere enn folk flest. — Venstre vil ha et rausere samfunn, der folk kan leve ulike liv, der vi integrerer våre nye landsmenn, og tar vare på miljøet, sa Sponheim. På disse viktige områdene er Venstre og Frp ytterpunkter i norsk politikk, mener Sponheim. Han fikk full støtte for sin klare linje mot Frp av årsmøtet.

Sponheim mener det må være langsiktighet i politikken.

Langsiktighet
Venstre står for en langsiktighet i politikken. – På viktige områder har Frp stått utenfor viktige reformer og forlik, f.eks. klimaforliket, skattereformen og pensjonsreformen, sa Sponheim. Han mente at vi i tillegg må vi føre en ansvarlig økonomisk politikk, som skaper stabilitet og vekst for samfunnet. – Skal Frp i regjeringen må de forholde seg til disse store reformene, men så langt har vi ikke sett noen tilnærming fra Frps side, sa Sponheim. Han tror ikke flertallsregjering vil bli aktuelt i etter valget i 2009, og satser heller på at Venstre skal delta i en styringsdyktig mindretallsregjering.

Miljøvennlig skattepolitikk
Sponheim tror Stortingsvalget i 2009 vil bli et "skattevalg". Han advarte mot blokkpolitikk der noe vil ha mer, og noen vil ha mindre skatt. — Jeg vil ta til orde for en skattepolitikk som underbygger miljøpolitikken. Det må bli mer skatt på forbruk og miljøfiendtlig adferd, og mindre skatt på arbeid, sa Sponheim. I Venstres alternative statsbudsjett for 2008 tar man noen store grep på dette feltet.

Skolepartiet
Sponheim roste Odd Einar Dørums innsats for å løfte fram Venstres skolepolitikk. — Har han en halvtime mellom to stortingsdebatter, ja så er han ute og besøker en skole, og snakker med folk. Det setter spor og gir resultater, sa Sponheim. – Venstre vil gjenreise respekten for læreren og gjennomføre et lærerløft, fremfor å utvide timetallet i skolen, sa Sponheim. Han mener SVs nye statsråd har forlatt sin egen skolepolitikk og lånt Venstres, i hvert fall i retorikken. — Det gjenstår å se om regjeringen kan prioritere en satsing på læreren, slik Venstre har tatt til orde for, sa Sponheim.

Årsmøtet velger lørdag ny fylkesleder, og møtet fortsetter søndag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**