Nye fylkesledere og mye optimisme

En rekke fylkeslag hadde årsmøter denne helgen. Optimisme og fremtidstro preger Norges eldste parti, som denne helgen også valgte nye ledere. – Trenden i samfunnet viser økt interesse for liberal politikk, som tolererer at folk velger å leve ulike liv, sier Venstres fylkesleder i Telemark, Tonje Løwer Gurholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I Telemark Tonje Løwer Gurholt (gjenvalgt), Torgeir Fossli (ny politisk nestleder) og Stein Kinserdal (gjenvalgt) ny ledertrio.

Foto: Telemark Venstre

Telemark, Hordaland, Akershus, Oppland, Trøndelag-fylkene, Agder-fylkene og Vestfold gjennomførte sine årsmøter denne helgen.

Mot monstermaster
Venstres ordfører i Ulvik, Mona Haugland Hellesnes, ble valgt til ny leder i Hordaland Venstre. Hun har bl.a. engasjert seg mot monstermastene som planlegges i fjordene. – Jeg synes det er en svært konservativ politikk å legge overføringskabler i luftspenn over vakre og verdifulle landskap i Hordaland.

Mona H. Hellesnes ny leder i Hordaland.

Foto: Frode Fjeldstad

I en uttalelse gikk Hordaland Venstre inn for en fortgang i opprusting av jernbanen, framfor ny rullebane på Flesland. Fylkeslaget ønsker en storsatsing på jernbane, både i form av opprustning av Bergensbanen og etablering av en lyntog-trasé.

Fremgang i Aust-Agder
På Sørlandet fikk Grimstadordfører Hans Antonsen tilliten som ny fylkesleder i Aust-Agder. Antonsen tar over et fylkesparti i sterk framgang. Venstre har dobla antallet fylkestingsrepresentanter, fått solide kommunestyregrupper med varaordførere i Risør og Lillesand, formannskapsmedlemmer i Tvedestrand, Arendal, Gjerstad, Iveland og Bykle.

Hans Antonsen (midten) sammen med det nye fylkesstyret i Aust-Agder.

Foto: Jan Kløvstad

I en uttalelse fra fylkeslaget sa man nei til oljeleting utenfor Kristiansand. I uttalelsen heter det bl.a.: "Flere oljeselskap foreslår nå å lete etter olje i tre blokker 60 kilometer ut i havet sørvest for Kristiansand. Aust-Agder Venstre går sterkt imot at en forbereder oljeleting i området. Sørlandskysten er et unikt kystlandskap med kvaliteter vi ikke finner noe annet sted i Europa. Store områder er vedtatt som vernesoner. Også for turismen og fiske som næringsveg er det avgjørende med en ren kyst.

Vil ha lærerløft
I Akershus utfordret Venstres stortingsrepresentant, Borghild Tenden, SV til å gjennomføre et lærerløft. – En systematisk videreutdanning av lærere er det viktigste som nå må gjøres for å forbedre skolen, sier Tenden. Hun vil bruke 2,3 mrd. kroner på etter- og videreutdanning i stedet for utvidet skoledag.

Under årsmøtet ble Inger Johanne Bjørnstad valgt som ny leder i Akershus Venstre.

CO2-avgift til kommunene
Oppland Venstre gikk inn for at 20 øre av CO2-avgiften på drivstoff skal gå direkte til kommuner og fylkene som en økonomisk klimapakke.

Uttalelsen fra møtet peker bl.a. på: "Slik kan kommunesektoren få økonomisk ryggrad til å kunne gå i front for å ta klimautfordringene på alvor og bli en lokal pådriver og hjelpe innbyggerne til å handle miljøriktig. Kommuner og fylker kan slik settes i stand til å bidra til å redusere klimautslippene med inntil 15 prosent, som det står i Klimaforliket at de har potensial til."

Bast fortsetter ved roret i Vestfold.

Foto: Kaare Pettersen

Gjenvalgt
Vest Agder Venstre gjennomførte sitt møte i Flekkefjord, og i Vestfold ble møtet gjennomført i Stavern der Hallstein Bast ble gjenvalgt som leder. I Trøndelag-fylkene ble Jon Gunnes og André N. Skjelstad gjenvalgt som ledere, og i Østfold tok Sindre W. Mork i mot oppgaven som fylkesleder i en ny periode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**