Skuffet over “nei” til lærerløft

– Motviljen blir ganske uforklarlig når vi vet at både kunnskapsministeren og statsministeren har slått fast at skole er et av regjeringens høyest prioriterte områder, sier skolepolitisk talsmann i Venstre Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I dag debatterte Stortinget Venstres forslag om et lærerløft i grunn og videregående skole. Forslaget er inspirert av “Lärerlyftet” som den svenske regjeringen nå gjennomfører for å sikre topp kompetanse i svensk skole og heve læreryrkets status. Venstres forslag innebærer en formidabel satsing på systematisk videreutdanning for lærerne og større krav til fagkompetanse hos lærerne. Innstillingen fra Utdanningskomiteen kan lastes ned her.

Lærerbløff fra Solhjell?

– Venstre er skuffet over at de rødgrønne ikke er villig til å støtte et konkret forslag som vil sikre topp kompetanse i norsk skole og heve lærernes status, sier Dørum.

Flertallets innstilling står i grell kontrast kunnskapsministerens og statsministerens utsagn i media den senere tid. I siste nummer av Samtiden sier endog kunnskapsministeren rett ut at vi har behov for et lærerløft i Norge.

- Jeg er forundret over at regjeringspartiene ikke vil støtte Venstres forslag om et lærerløft, sier Odd Einar Dørum.

– Jeg er forundret over at regjeringspartiene ikke vil støtte Venstres forslag om et lærerløft, sier Odd Einar Dørum.
Foto: Rune Kongsro

– Hvorfor i all verden vil ikke regjeringspartiene da gå inn for et lærerløft, spør Dørum, som er forundret over at regjeringen velger å utvide skoledagen uten å sikre norsk skole gode og mange nok lærere.

– SV og regjeringen er ikke i stand til å prioritere riktig. Det å sørge for gode og mange nok lærere er det viktigste grepet vi kan gjøre i skolen nå , sier Dørum som tar til etterretning at resten av opposisjonen vil gå lengre enn regjeringspartiene og Høyre for å sikre et systematisk kompetanseløft for lærerne.

Skjerpede kompetansekrav

En samlet opposisjon støttet også Venstres forslag om at kompetansekrav skal knyttes til undervisning, ikke bare til ansettelse. Et slikt grep innebærer å gå betydelig lengre enn kunnskapsministeren legger opp til når det gjelder kompetansekrav i skolen.

– Vårt forslag vil sette en langsiktig ambisjon for norsk skole, og sikre at alle lærere har en faglig bakgrunn i fagene de faktisk underviser i. Større kompetansekrav til undervisning må også sees i sammenheng med at Venstre vil ha et lærerløft og en ny fem-årig lærerutdanning med mer faglig fordypning, avslutter Dørum.

Les referat fra debatten i Stortinget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**