Bybanen blir tøffere enn toget

Bybanen vil kunne konkurrere med annen bytrafikk i rushtiden i følge prosjektet FRAM Bergen. – Dette beviser hva Venstre alltid har sagt – bybanen vil bli et reelt alternativ til bilismen, sier styreleder Alf Helge Greaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Byrådet skal snart behandle prosjektet FRAM Bergen som inneholder konkrete tiltak for at kollektivtrafikken skal komme raskere fram. I dokumentasjonsrapporten FRAM Bergen er det gjort beregninger på flere strekninger på

Anders og Alf Helge

Foto: Jostein Pedersen

hvor raskt bussene kan komme fram etter at en del tiltak som nye kollektivfelt, lysprioriteringer og annet er iverksatt. På strekningen Lagunen – Nesttun vil gjennomsnittshastigheten i ettermiddagsrushet øke fra ca 15 km/t til ca 30 km/t. På strekningen sentrum – Birkelundstoppen vil den i samme tid øke fra 13 km/t til 15 km/t. Til sammenligning skal Bybanen holde en gjennomsnittshastighet på 30-35 km/t også i rushtiden, noe som er meget raskt og effektivt i bytrafikk. I tillegg tar et vognsett flere passasjerer enn en buss, avgir ikke svevestøv og eksos og kjører i egne traseer. Et sterkt utvidet Bybane kommer til å bli den en av de beste samfunnsinvesteringene som har blitt gjort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**