Gleder seg til landsmøte

Under pressekonferansen i forbindelse med Venstres landsmøte til helgen, ga Venstres ledelse uttrykk for at de gleder seg til helgens møte. Kunnskap og miljø blir hovedtema på samlingen på Sundvolden hotell.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre inviterte til pressekonferanse på Venstres Hus før helgens landsmøte.

Foto: S. Haugsvær

– Det er harmoni og glede i partiet, sa Sponheim under pressekonferansen i forbindelse med Venstres landsmøte til helgen. Han pekte bl.a. på stigende meningsmålinger og økende medlemstall.

Venstre lokalt og sentralt
Venstre har etter et stortingsvalg og et lokalvalg etablert seg på et nivå rundt 6 prosents oppslutning.

– Venstre lokalt og sentralt er etter to valg i større grad jevnstilt, og vi har etablert oss på rundt 6 prosent på meningsmålingene. Det gir oss et godt fundament til å til valg på i 2009, sa Sponheim og viste til partiets evne til å mobilisere velgere inn i valg.

Sentrum
Venstres politikk og plassering i sentrum, samt Venstres avklaring i forhold til FrP, har gjort Venstre til et tydeligere parti

– Sentrum er blitt en selvstendig størrelse i norsk politikk, og vi skal bruke landsmøtet til å befeste vår politiske og strategiske plassering, sa Sponheim.

Trine Skei Grande

Kunnskap og miljø
Venstres nestleder Trine Skei Grande gikk nærmere inn på programmet for landsmøtet.

– Forrige landsmøte vedtok Venstres prinsipp-program og gjorde Venstre tydeligere rent ideologisk, ikke minst innenfor kunnskap og miljø – to viktige politiske saksfelt for Venstre. Dette landsmøtet skal sammen med programarbeidet videre omgjøre prinsipp-programmet til praktisk politikk på våre viktige kjerneområder. Her peker miljø, småbedrifter, skole og sosialt ansvar seg ut som særlig viktige områder, sa Trine Skei Grande.

– Det liberale kunnskapssamfunnet og miljø blir hovedsaker på dette landsmøtet, sa Skei Grande som gledet seg spesielt til innledning til debatt fra Folkpartiets leder og Sveriges utdanningsminister Jan Bjørklund.

– Jan Bjørklund er på mange måte et politisk forbilde for Venstre, sa Sponheim.

Venstres vekst
Generalsekretær Terje Breivik orienterte om en formidabel medlemsvekst og trakk frem profilering, organisasjonsutvikling som suksesskriterier for veksten.

– Vi har over tid bygget stein på stein, både når det gjelder profilering og organisasjonsutvikling, sa Breivik og trakk fram Venstres nettsider som et eksempel på at Venstre har fått en tydeligere og mer enhetlig profil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**