– Det er vi som tar Frp på alvor

– Stortingsvalget neste år skal handle om politikk, og Venstre vil ha en ny regjering som kan føre en bedre politikk enn den nåværende. Vi tar Fremskrittspartiet og deres velgere på alvor når vi sier at deres politikk ikke kan forenes i regjering med Venstre, sa Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Kan vi tenke oss å gå god for alt hva en statsråd Per Willy Amundsen ville si på et Frp-møte om innvandringspolitikken, spurte Sponheim.

– Kan vi tenke oss å gå god for alt hva en statsråd Per Willy Amundsen ville si på et Frp-møte om innvandringspolitikken, spurte Sponheim.
Foto: S. Haugsvær

– Det gjør ikke Høyre, som sier at Frp skal gi avkall på sin politikk for å få posisjoner, uttalte Sponheim.

Sp velkommen til sentrum
Han sa at Åslaug Hagas avgang som Senterpartiets leder åpner et handlingsrom for partiet, og ba dem gå opp grensegangen mot ytre venstre, slik Venstre har gjort det mot ytre høyre i politikken.

– Dere er velkommen tilbake i sentrum, sa Sponheim.

Kan ikke legge bort politikken
Sponheim mente det ville være et demokratisk problem om Frp skulle få støtte fra velgerne for sin politikk for oljepengebruk, innvandring og klima, mens de etter valget skulle legge alt bort, slik Høyre sier.

– Det er Høyre som ikke viser Frp respekt, jeg tror Siv Jensen vil kjempe for sin politikk, ikke legge den til side for posisjoner, sa Sponheim.

Samarbeidsparti
– Venstre er et samarbeidsparti — vi var det nesten til det selvutslettende i regjering. Hvis vi skal i regjering igjen må det bli ut fra styrke. I en regjering kan en bare samarbeide med partier der en kan bli enige om det meste, og hefte for hverandres standpunkter. Kan vi tenke oss å gå god for alt hva en statsråd Per Willy Amundsen ville si på et Frp-møte om innvandringspolitikken, spurte Sponheim.

I sin tale til landsmøtet gikk han tungt inn på de fleste politikkområder. Han erklærte Venstre som definitivt gjenreist — mer enn 30 år etter splittelsen i 1972.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**