Oppfordret Solhjell til å dra på studietur

Fra landsmøtets talerstol oppfordret Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell til å reise på studietur for å lære seg å prioritere. — Solhjell tenker det, sier det, men prioriterer ikke det rette, understreket Dørum i sitt innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– På landsmøtet i Oslo for to år siden oppfordret jeg daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal til å reise på studietur til Finland å lære av det løftet finnene har gjort for sin skole. Selv om Djupedal riktignok reiste til Finland så ser jeg få resultater av det. Solhjell må lære seg å prioritere, sier Dørum.

Lærerløft

– Solhjell tenker det, sier det, men prioriterer ikke det rette, understreket Dørum i sitt innlegg.

Foto: Frode Fjeldstad

– Solhjell bør for det første ta med seg sin kollega Tora Aasland og reise til Sverige for å studere hvordan man kan få til en systematisk kompetanseheving for lærere. I Sverige har Folkpartiet og utbildningsminister Jan Björklund realisert et lærerløft — akkurat som vi har foreslått i Norge, men som den rødgrønne regjeringen ikke vil prioritere, sier Dørum.

– Hvis det blir for tidkrevende og dyrt å reise til Sverige kan Solhjell og Aasland spasere noen hundre meter ned til rådhuset i Oslo. Etter forslag fra Venstre vedtok bystyret i fjor høst å innføre et lærerløft. Lokalt er det altså vilje til å prioritere dette, men ikke nasjonalt, sier Dørum.

Epler og pærer

– Solhjell burde også besøke Askvoll kommune i Sogn og Fjordane. Der vil den lokale opposisjonen heller prioritere flere lærere fremfor epler og pærer i skolen. Det får de ikke lov til av Solhjell. Etter Venstres mening er det gal prioritering å lovfeste frukt og grønt-ordningen i skolen på det nåværende tidspunkt slik som Regjeringen foreslår, avslutter Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**