Trolleybussene består

Bystyret vedtok igår at Trolleybussen består inntil videre. Etter Venstres mening burde Bergen Kommune være en garantist for at Trolleybussen får evig liv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Anders Skoglund

Foto: Jostein Pedersen

Hordaland Fylkeskommune ønsker at busselskapene som vinner anbudet på å kjøre buss i Hordaland helst skal benytte seg av en bestemt type miljøvennlig drivstoff. Fylket skal utrede dette og trekker frem gass eller biodisel som typer drivstoff det kan bli aktuelt å kreve at bussene skal benytte. Fylket ønsker ikke å benytte elektrisitet som drivstoff på bussene.

Det er forsåvidt bra at fylkeskommunen vil kreve at bussene kjører på miljøvennlig drivstoff, men å samtidig påstå at gass og biodiesel er mer miljøvennlig enn elektrisitet er rett og slett vanvittig. Vi burde forsøke å bli mindre avhengige av ugjennvinnelige energikilder og heller utvide bruken av ren energi. Slikt sett er elektrisitet det desidert mest miljøvennlige drivstoffet, påpeker bystyresrepresentant Anders Skoglund.

Bystyret har vedtatt at trolleynettet skal utvides til Paradis slik at man får en naturlig overgang mellom

Trolley2

Foto: AHG

trolleybuss og bybane. Dette sikrer god kommunikasjon mellom bybanen og en av byens største arbeidsplasser Haukeland Universitetssykehus.

Det er synd at fylkeskommunen som er tildelt ansvaret for kollektivtrafikken i hele Hordaland ikke vil ta på seg kostnadene med å drive trolleynettet videre.

I et fremtidsperspektiv er trolleynettet en viktig del av en effektiv og miljøvennlig kollektivtransport i Bergen. Det er derfor viktig at Bergen kommune kjenner sin besøkelsestid. Bergen kommune må ta på seg ansvaret for trolleybussene! Det vil være en tragedie for miljøet og for brukerne av kollektivtrafikk i Bergen dersom trolleynettet blir lagt ned grunnet en tåpelig krangel mellom kommunen og fylkeskommunen, avslutter en oppgitt Anders Skoglund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**