Reklame – Ja takk!

I dag får husholdninger automatisk uadressert reklame i sine postkasser, med mindre en reserverer seg. Venstre foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette et “reklame ja takk” merke på sin postkasse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stein Olavsson Glimsdal

Foto: A.Hovstø

Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker denne reklamen, og at det meste blir båret rett fra postkassa til søplesekken.
Undersøkelser viser at en slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes å være i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven. Vi i Venstre foreslår at Ringsaker kommunestyre anbefaler departementet å endre markedsføringsloven slik at en speilvending av dagens reservasjonsordning blir tillatt.

Morten Andersen

Foto: A.Hovstø

Vi vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimautslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.
Fra før har kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland vedtatt en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Nåværende markedsføringslov har dessverre satt en stopper for dette, og det er derfor viktig at loven endres. Vi mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn økonomiske hensyn til distributør og annonsør. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.
Morten Andersen og Stein O. Glimsdal

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**