Jærmuseet og Randaberg

Jærmuseet overtar forvaltningsansvaret for de museale samlingene i Randaberg, blant annet Tungenes fyr. Grunnen er at Jærmuseet har fått statlige midler i form av minst en ekstra faglig stilling. Randaberg kommunestyre ser positivt på denne konsolideringen. Venstre ønsket imidlertid en noe sterkere avtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jærmuseet får friske penger fra flere hold fordi Jærmuseet konsoliderer med blant andre Randaberg. Stat og fylke stiller opp med over 1 mill. Randaberg blir etatsmuseum under Jærmuseet der Randabergs bidrag blir årlig kr 250.000. Vedlikehold, utleie og kafedrift på Tungenes blir fortsatt Randabergs ansvar. Venstre mener (og fikk støtte av Frp) for at den nye fagstillingen skal ha sin arbeidsplass (ikke bare hovedarbeidsplass) på Randaberg. Vi ønsker ikke at den nye fagpersonen “møter på hovedkontoret (på Kvia ved Jærmuseet) når arbeidet tilseier det” (jamfør avtalen).
Rådmann og kultursjef i Randaberg har god tro på at denne konsolideringen skal “spele ei avgjerande rolle i utviklinga av eit nytt maritimt vitensenter”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**