Meningsløst matforbud

Zoom har snakket med utelivsmennesker som spiser kebab, burger eller bakt potet på vei hjem fra byen. De skjønner ikke noe av at flertallet i kommunen vil stoppe matsalget kl. to om natta. — Det er gledelig at flere tar bladet fra munnen og engasjerer seg i denne saken, sier leder i Skedsmo Venstre, Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kebab2

Foto: arsel, sxc.hu

— Tar du maten fra et utelivsmenneske, tar du livslykken fra ham med det samme, skriver Zoom, Romerikes Blad sitt ungdomsbilag.

Tidligere i mai vedtok kommunestyret i Skedsmo, kun mot Venstres to stemmer, at det ikke lenger skal være lov å selge mat i Lillestrøm sentrum etter kl. to om natta. Ølsalget får fortsette til tre, mens spritsalget som tidligere stenger kl. ett. Bjerkholt oppsummerte det nye skjenkeregimet som "sprit til ett, kebab til to, øl til tre", og karakteriserte tiltaket som overilt, meningsløst og totalt uegnet til å stoppe utelivsbråket i Lillestrøm.

Romerikes Blad har fulgt utelivsbråket nøye denne vinteren og våren, og lagd store oppslag av enkeltepisoder. Det har skapt inntrykk av at Lillestrøm er en utrygg by i helgene. Men ikke alle er av den oppfatning.

— Jeg tror alt pratet om bråk er overdrevet. Jeg har sett ett slagsmål her, og det er tre måneder siden, sier Carina Sandaker til Zoom.

Hun og venninnen Charlotte Rolstad slakter kommunestyreflertallets nattmatforbud.

— Det er det dummeste de kan gjøre. Mat er den beste sovemedisinen, og nå som vi har fått oss mat, er vi trøtte og fornøyde og drar hjem. Det er når man er sulten at man blir aggressiv, mener jentene.

Dette er det samme som Venstre har argumentert for i kommunestyresalen.

— Hittil har denne debatten vært dominert av aktører som ønsker å innskrenke. Kun serveringsstedene og Venstre har stått imot. Det er flott at utelivsfolket også engasjerer seg i saken, for det er jo først og fremst dem dette dreier seg om. Det er de som rammes av utelivsbråk, og det er de som rammes når flertallet famler i blinde etter tiltak for å vise handlekraft, sier Bjerkholt.

De nye serveringsbestemmelsene er ventet å tre i kraft i løpet av sommeren og vil gjelde som en prøveordning i seks måneder. Da vil tiltakene evalueres.

– Vi tapte første runde, men når resultatene tikker inn rundt juletider, er jeg sikker på at flere vil slutte opp om Venstres syn, sier Bjerkholt.

Du kan lese Zooms artikkel her: – Nattmaten er hellig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**