RB tror mest på statsbedriftene

Redaktørene i Romerikes Blad er ikke bare informasjons- og nyhetsformidlere, de er også svært engasjerte samfunnsdebattanter som taler for de sosialistiske fagforeningene og politikerstyrte statsbedriftene. I flere omganger har de tatt til motmele mot privatiseringen av Gjøvikbanen som tross alle motforestillinger ble en suksess fordi de ansatte fikk stor frihet og tillit gjennom opprettelse av aksjeselskapet NSB Anbud AS.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fetsund

Foto: HL

Som følge av “nyhetstørke” kunne RBs lesere i søndagsutgaven lese at lederskribenten, med stor munterhet, kunne formidle at Gjøvikbanens suksess trolig ikke skyldes driftspersonalets dyktighet, men tverrt i mot en av Jernbaneverkets siste fadeser med å lede Hovedbanens tog ut på Gjøvikbanens spor. Slik kan lett skje når det blir for varmt i solsteika.

Vi kan neppe forvente at RBs redaktører noen gang vil gå inn for privat drift av verken Kongsvingerbanen, Gjøvikbanen eller andre av statsbedriftenes nedprioriterte banestrekninger, men med utviklingen som nå skjer på jernbanefronten, er det rimelig å anta at enda flere kompetente private selskaper får slippe til med sitt persontrafikktilbud på Kongsvingerbanen, også i større grad mellom Årnes og Oslo, slik Venstres stortingsrepresenatnt Borghild Tenden har formidlet via spørsmål til Senterpartiets samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Men både samferdselsministeren og AP-representanten Sverre Myrli vil helst kjøre buss parallelt med Kongsvingerbanens persontog, mens bilkøene på riksvei 22 stadig vokser gjennom Fet og Skedsmo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**