Rv 848 en flaskehals

I brev til Borghild Tenden (V) som er nestleder i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget ber Ibestad Venstre om snarlig utbedring av en smal og uoversiktlig riksvei 848, som er særdeles viktig for transport av laks.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Angående riksvei 848 gjennom Ibestad kommune, Troms fylke

Ibestad Venstre har på medlemsmøte 27.05.08 diskutert riksvei 848 gjennom Ibestad kommune, og på grunnlag av det vil vi henvende oss til dere.

Medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen Tor Arne Strøm, stortingsrepresentant Bendiks Harald Arnesen og fylkesråd for samferdsel i Troms Synnøve Søndergård har vært på befaring langs riksvei 848 i Ibestad kommune tidligere i vår. Tilbakemeldingen de ga på møtet med næringslivet var at riksvei 848 gjennom kommunen var svært dårlig og at de skulle gjøre alt for å skaffe midler for å få fortgang på utbedring av veistandaren.

På grunn av nye fergeleier i Harstad og på Sørrollnes samt tunell og bru til fastlandet har trafikken økt kraftig. Riksvei 848 er en flaskehals for næringslivet i kommunen når det skal fraktes varer til og fra kommunen. Kan nevnes at Breivoll Marine Produkter AS som er et lakseslakteri er helt avhengig av å få fraktet laks fra fabrikken hver dag i året. Bedriften sender ut ca. 450 trailerlass i året. Hver vinter ble det stående trailere fast i Hamra. I vinter førte dette til at veien var stengt i 2 dager! Dette skyldes at riksvei 848 er svært smal og uoversiktlig.

I forbindelse med årsmøtet i Troms Venstre ble nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen orientert om veisituasjon gjennom Ibestad kommune av delegatene fra Ibestad Venstre.
Vi står nå i en situasjon hvor vi trenger den drahjelp som er mulig, spesielt fra dere.
Ønsker gjerne en tilbakemelding om saken er drøftet i transport- og kommunikasjonskomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**