Bruk skolebruksplanen

Det er fint at Oppvekstbyråd Thomas Moltu er opptatt av oppveksttun, men idèen er ikke ny slik det kan se ut i Bergens Tidene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hans-Carl Tveit

Foto: Jostein Pedersen

– I min tid som oppvekstbyråd ble flere oppvekstun opprettet for eksempel på Hop Skole. I tillegg ble en fløy av Fridalen skole frigitt til en privat barnehage. Hvis bare Moltu tar seg tid til å sette seg inn i Skolebruksplanen vil han finne ut at bystyret allerede har bestemt at oppveksttun skal vurderes dersom det blir ledig kapasitet i en skolekrets, det sier leder i Venstres bystyregruppe og tidligere oppvekstbyråd, Hans-Carl Tveit. Moltu har allerede det verktøyet han trenger for å skape ny aktivitet i de skolene som har ledig kapasitet.

-Det er direkte useriøst og uansvarlig av byrådspartiene og Ap å ta omkamp om skolebruksplanen under et år etter at den ble vedtatt i bystyret. Dette bidrar bare til å spre usikkerhet og engstelse hos foreldre og elever, fortsetter Tveit.

– Skolebruksplanen har som prinsipp at ledige skolebygg skal a) vurderes brukt til barnehage eller b) brukes til andre kommunale formål. Skolebruksplanen slår altså fast at man skal forsøke å bruke ledige bygg til sambruksfungsjoner, et godt eksempel på dette er det nye kulturhuset i Fyllingsdalen som er forutssatt bygget inn i Løvåsen skole når den tid kommer. Løvås skole har allerede i flere år trappet ned antallet elever nettopp under disse forutsettningene sier Tveit.

Skole

Foto: Luth

-Ap mer enn antyder nok en gang at de vil legge ned de fådelte skolene, dette er fullstendig feil vei å gå. Vi trenger de fådelte skolene som alternativer til de store skolene våre . Dessuten har Venstre fått inn i kommuneplanens arealdel at det skal åpnes for mer boligbygging i de fådelte skolekretsene for å styrke tilveksten av elever. Det er de fådelte skolene som holder liv i grendesamfunnene i Bergen, legger mann ned grendene blir Bergen en fattigere by, sier Tveit. At Frp holder seg taus om de fådelte skolene som de har støttet tidligere forbauser meg, sier Tveit som forventer at Frp følger opp valgøftene sine.

Min oppfordring til både byrådspartiene og Ap er: ta frem skolestruktursaken og Skolebruksplanen og gjennomfør både nye skolebygg og de mulighetene som ligger til innsparinger, uten å ta nærskolene fra folk, avslutter Tveit!

For ytterligere kommentater: kontalt Hans-Carl Tveit på tlf: 91 55 98 16.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**