Differensier utleieprisene

Dagens fastsetting av leiepris til uteservering hører hjemme i det gamle Sovjet og ikke i Bergen i 2008!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det sier leder i Venstres bystyregruppe og nestleder i næringskomitèen, Hans-Carl Tveit til BTs oppslag om at det er den samme leieprisen på såvel Danmarksplass som på Bryggen og indrefileen i sentrum i Vågsbunnen.

-Dette utleiesystemet burde vært differensiert slik som i Oslo, slik at utesteder som ligger litt utenfor sentrum og dermed har færre kunder betaler mindre, fortsetter Tveit.

-Dagens system er særlig urettferdig overfor leigetakere som ikke driver med skjenking, men som likevel er avhengig av å leie utearealer for å kunne tilby sine varer og tjenester. Bondens marked er et eksempel på et tiltak som idag må betale for å leige kommunal grund for å avholde sitt arrangement, men som ikke er i nærheten av å ha samme inntjeningen som et utested. Det burde vært et eget leiesystem for slike mer idèelle leietakere, fortsetter Tveit. Bondens marked ble “frosset” bort fra Vågsbunnen av den høye leien. De burde få stå der for en symbolsk pris og kommune kunne heler krevd høyere leie av skjenkestedene som har uteservering på bergens beste plass.

Kommunen skal ikke være hushai, men sikre en fornuftig bruk av kommunal grund til en fornuftig pris, avslutter Tveit, som tar denne saken opp i neste komitèmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**