En sammenhengende bilpolitikk

Venstre må synliggjøre en sammenhengende bilpolitikk, sier Øystein Nilsen og Roar Sollied, som skal delta på landsstyremøtet i juni. Høye bensinpriser må kompenseres gjennom andre besparende tiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Roar Sollied vil ha bort årsavgifta på bilene fordi den ikke relateres til forbruk. Han ønsker å få ned avgiftene på nye biler, fordi de er renere og bruker mindre drivstoff. Samtidig sparer brukerne både avdrag og renter på lavere kjøpesum, og flere vil skrote sin forurensende gammelbil. Sollied ønsker også bort momsen på sikkerhetsutstyr.

Nestleder Øystein Nilsen framhever at Venstre vil gå fra rød til grønn skatt, og det betyr at vi må få ned arbeidsskatten, primært gjennom høyere bunnfradrag, noe som vil treffe de aller fleste. Problemet er at de alternative tiltakene ikke skjer samtidig som bensinprisene øker, og da blir det tilsammen for mye skatter og avgifter.

Frakttillegg nord for Fauske
Nilsen og Sollied viser til at Venstre nettopp har lagt inn 50 mill i revidert budsjett som en kompensasjonsordning for kollektivselskaper på grunn av økte drivstoffutgifter. Ordningen skal bidra til å redusere de varslede økningene i takstene i kollektivtrafikken som følge av økte drivstoffutgifter.
-Dersom økte drivstoffutgifter gir økte priser i kollektivtrafikken, er dette en dramatisk situasjon for kollektivselskapene og miljøet, sier landsstyredeltakerne fra Troms. De legger til at det vil være på sin plass å gjeninnføre frakttillegget på drivstoff i nord, iallfall i området nord for den nasjonale jernbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**