Etabler politihøyskole i Bergen

Det har den siste tiden vært fokus på politimangel i Bergen. Noen politistasjoner har til tider ikke nok politibetjenter på vakt til å sikre 24-timers bemanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Som lokalpolitikker blir man bekymret for om politiet klarer å skape tilstrekelig trygghetsfølelse hos byens befolkning. Politiet sier de klarer å gi alle akutt hjelp, men vi må kunne forvente en polititjeneste som har større ambisjoner en det. Politiet må være synlig og ha tid og ressurser til forebyggende arbeid for å opprettholde tilliten i befolkningen over tid, sier bystyrerepresentant for Venstre, Anders Skoglund.

Anders Skoglund

Foto: Jostein Pedersen

– Mye av grunnen til politimangelen er manglene ressurser og kapasitet til å utdanne nok polititjenestemenn. Det utdannes for få til å dekke det totale behovet. For noen år siden ble det opprettet en egen avdeling av Politihøgskolen (PHS) i Bodø for å dekke opp for politimangelen i Nord Norge , nå bør det samme grepet gjøres i Bergen, fortsetter Skoglund.

– Det må opprettes en egen avdeling av PHS i Bergen for å styrke rekrutteringen av polititjenestemenn på vestlandet. Innenfor dette området har Bergen allerede et sterkt fagmiljø med landets nest største politidistrikt lokalisert i byen samt et juridisk fakultet ved UIB som har spesialkompetanse på politirett, fortsetter Skoglund.

– Jeg vil ta dette opp i møte i Finanskomiteen onsdag 4 juni og be byrådet ta kontakt med statlige myndigheter med det formål å få etablert en avdeling av Politihøgskolen i Bergen, avslutter Skoglund

For ytterligere kommentarer, kontakt Anders Skoglund på tlf 97 72 33 05.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**